Ur budgeten för gator och vägar går en fjärdedel till underhåll av belysningen på de ställen där Malå kommun har ansvar för den. Vissa ställen är det Trafikverkets ansvar, som Storgatan och Mörttjärnvägen inne i samhället och i vissa av byarna.
– Det är inte så lätt för medborgarna att skilja på vem som ansvarar för de olika sträckorna. Vi har försökt sprida informationen så man ska veta var man ska vända sig. På kommunens hemsida och i kommunens almanacka finns det angivet.
På sociala medier kan man läsa att folk ondgör sig över belysningen som ”är igång på sommaren men inte på vintern”. Lars Grundberg förklarar:
– På vintern släcks ljuset vid midnatt och sommartid är det inte meningen att det ska lysa alls. Men går timern sönder kan det bli konstigt. Är det gjort felanmälan kommer det att åtgärdas. Går sönder ganska mycket. Våra gatbelysningar är gamla, ledningar i backen är dyrbara att åtgärda. Det är inte bara att byta glödlampa, säger han.
Varje höst går tekniska avdelningen igenom all belysning:
– Men visst kan det bli fördröjningar ibland. Nu är det så att underhållet är ganska dyrt. Vi har för lite pengar att göra vad vi vill. Och vi kommer inte att få mera pengar. Vi måste alltså prioritera.
I år vid nya upphandlingen har vi prioriterat gång och cykelvägar. De ska pologas tidigare än gatorna. Vi har prioriterat de gående nu.
Men när det gäller belysningsfrågan, säger han rakt av:
– Vi kommer att ställas inför valet: Ska vi se vägen eller köra efter den?
Många som hör av sig och klagar?
– Konstant vet jag ju att det finns ett missnöje. Jag bor i kommunen. Vet hur det ser ut. Det finns övrigt att önska, underhållsbehov är stort - men tyvärr finns begränsat med pengar till det. Det är ju inte så att vi inte vill, vi måste prioritera vad vi kan.
Ledningar i backen är dyrbara att åtgärda. Det är inte bara att byta glödlampa.