Under Psykeveckan berättade Johanna Brännström, skolsköterska vid Skellefteå kommun, och Helen Brännström, socionom vid Skellefteå kommun, om hemmasittarproblematik. Både Johanna Brännström och Helen Brännström ingår i Närvarostödteamet som är ett samarbete mellan socialkontoret och skolkontoret i Skellefteå.
– Begreppet hemmasittare handlar om elever som varit frånvarande från skolan i fyra veckor eller mer. Det handlar ofta om att skolan väcker oro och känslor av obehag. Eleven kan ha svårt att bryta situationen själv och föräldrarna upplever många gånger att de står handfallna inför situationen, säger Johanna Brännström och Helen Brännström tillägger.
– Vi vill utveckla bra stödinsatser men fokus riktas även mot förebyggande åtgärder. Det är viktigt att utreda orsak. Vi måste inge hopp och visa på alternativ och lösningar. Vi får inte tappa kontakten, betonar hon.
Johanna Brännström och Helen Brännström berättar att problematiken finns bland både barn och vuxna.
– Målsättningen är att alla aktörer som träffar dessa barn och ungdomar ska ha vetskap om riskfaktorer vilket är en förutsättning för tidig upptäckt och tidiga insatser.
Förebyggande arbete
Föreläsningen hålls på Campus i Skellefteå och ett 60-tal besökare är på plats. Lärarna Anna-Lena Svanberg och Bo-Erik Strömbäck på Anderstorpsgymnasiet, berättar att det finns problem med hemmasittare som är borta från skolan både under längre och kortare tid. I våras startade RUM-projektet, Riktade Utvecklingsinsatser för ungdomars Mående, vid Anderstorpsgymnasiet. I projektet medverkar lärare, elevhälsan och ledningsgruppen. Projektledaren Maria Svensson berättar.
– Alltfler elever ger uttryck för ökad stress och dåligt mående. Om elevers tillit, trygghet och tillhörighet börjar fallera då påverkas elevernas lärande. Det är viktigt med förebyggande arbete och att se och ta tag i problemet i tid.
Vi vill utveckla bra stödinsatser men fokus riktas även mot förebyggande åtgärder.