VKhar tidigare berättat om krånglande hjulmotorer. Då handlade det om att de inte var täta nog utan läckte in vatten, något som skulle åtgärdas av leverantören.
Detta har dock uppenbarligen inte lyckats.
– Problemen kvarstår. I nuläget är det tre av våra tio elbussar som är stående, säger Umeå kommuns kollektivtrafikchef Fredrik Forsell till VK.
Få inställda turer
De snabbladdade elbussarna rullar på linje 9, mellan Röbäck och Carlshöjd, samt till och från Umeå Airport.
Hittills har problemen knappt resulterat i några inställda turer på grund av fordonsbrist.
– Vi tvingades ställa in en tur på tisdagen därför att det saknades en elbuss, men hittills har vi i övrigt klarat oss med ersättningsbussar, Transdev som är vår operatör har verkligen ställt upp på bästa sätt. Nu är förhoppningen att Hybricon och dess underleverantör kan leverera nya hjulmotorer så snabbt som möjligt, säger Fredrik Forsell.
Ett utvecklingsprojekt
Johan Suup, vd vid Hybricon Bus Systems i Holmsund, bekräftar att hjulmotorerna inte håller den kvalitet som behövs.
– Vi ska därför ersätta dem med en likvärdig produkt från en annan leverantör. Det ligger några veckor bort, men jag tror jag kan säga att det ska ske under november månad, förklarar Johan Suup.
Han påpekar att det fortfarande handlar om ett utvecklingsprojekt och en så kallad förserie.
– Då är det långtifrån ovanligt att sådana här problem uppstår, säger Johan Suup.
Förbereder upphandling
Umeå kommun förbereder just nu, vilket VK tidigare berättat, en stor upphandling av snabbladdade elbussar till 2019. Sammanlagt handlar det om 23–24 nya sådana.
Påverkar det som nu har hänt upphandlingen på något sätt?
– Nej, det gör det inte. Vi avser fortfarande att köpa in snabbladdade elbussar, säger kollektivtrafikchefen Fredrik Forsell.
Ultra har tidigare sagt att man uppskattar antalet tänkbara leverantörer till mellan fem och sju.
”Legat i framkant”
Hybricon Bus System är enligt egen utsago en leverantör som är intresserad av att delta i den stora upphandlingen.
– Absolut. Vi har mer än fyra års erfarenhet av att producera snabbladdade elbussar och vi har hela tiden legat i framkant när det gäller teknikutvecklingen, säger Johan Suup.
Anders Brodin// Västerbottens-Kuriren