Post- och telestyrelsen - ”Vi har bett Postnord yttra sig om Bureå”

Post- och telestyrelsens har nåtts av burebornas klagomål. Myndigheten har initierat ett ärende och begärt svar från Postnord.

Foto: Norran

Not Found2016-08-05 07:14

Olof Bjurö är chef för enheten för posttillsyn vid Post- och telestyrelsen. Han tycker att systemet med ombud generellt sett fungerar väl.

– Visst finns det en problematik på vissa orter där butiker lägger ned, eller där ombud ser det som en utmaning att exempelvis förvara beställda varor. Men det nätverk vi har i dag är stort och utbrett och har över åren varit ganska konstant, säger han.

Enligt postlagen ska ”expeditions- och inlämningsställen ligga så tätt att användarnas behov beaktas”.

Hur ska man tolka det?

– Skrivningen kommer sig av att det är svårt att ange exakta måttangivelser med tanke på de skilda förutsättningar som finns över landet.

Bureborna är uppenbart missnöjda. Hur långt sträcker sig Postnords ansvar?

– Vi vill inte uttala oss om pågående ärenden. Hur Postnord resonerat är något vi bett att få ett yttrande om. Generellt sett utgår man ofta från varaktigheten hos ombudet, att det är verksamhet som man kan förvänta sig klarar sig ett tag. Man vill undvika att det blir rörigt för kunderna.

Klagomålen från Bureå är ett pågående ärende hos Post- och telestyrelsen och myndigheten har begärt ett utlåtande av Postnord angående saken.

Postnord har på sig till den 31 augusti att svara.

undefined
Ska utreda frågan. Olof Bjurö, chef för enheten för posttillsyn vid Post- och telestyrelsen. Foto: .
undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om