I juni 2015 tog Skolinspektionen emot en anmälan från en tidigare elev i grund- och gymnasiesärskolan i Skellefteå kommun.
Den tidigare eleven har uppgett att denne från och med årskurs 9 och under hela gymnasietiden placerades i särskolan trots att denne inte har en utvecklingsstörning. Detta har inneburit att anmälaren nu står utanför samhället och inte kan studera vidare på sina slutbetyg.
Anmälaren menar att denne borde ha erbjudits stöd för att klara av grund- och gymnasieskola istället för att ha placerats i särskola.
Sökte själv till särskolan
Skellefteå kommun uppger att eleven själv, med stöd av vårdnadshavare och pedagoger, sökt till särskolan och att elev samt föräldrar under skolgången varit nöjd och uttryckt önskan om att gå kvar i särskolan.
I den pedagogiska utredningen från 2006, framgår att anmälaren upplevde mer stöd och hjälp i särskolan än i en vanlig klass. Däremot framgår inte om denne skulle ha nått grundskolans kunskapsmål med rätt stöd. Skolinspektionen saknar dokumentation om skolan gjort något för att förbättra elevens situation i grundskolan.
Utredningarna visar inte heller om eleven har en utvecklingsstörning. Skolinspektionen anser också att det saknas en tydlig motivering till beslutet om särskola.
Viktigt med uppföljningar
Vid en samlad bedömning finner Skolinspektionen att de utredningar som vidtagits tillsammans inte utgör tillräckligt underlag för beslut om särskola. Dessutom, med tanke på den bristfälliga utredningen som inledningsvis låg till grund för mottagandet i särskolan och de tveksamheter som fanns redan då, borde kommunen i ett mycket tidigare skede följt upp elevens mottagande i särskolan och vinnlagt sig om att denne tillhörde särskolans målgrupp.
De skriver också att när en elev väl är mottagen i särskola är det nödvändigt att skolan kontinuerligt följer upp och eventuellt omprövar beslutet.
Flera brister
Sammanfattningsvis konstaterar Skolinspektionen att Skellefteå kommun inte följt bestämmelserna när det gäller mottagande av elev i särskola samt därefter brustit i uppföljning avseende om det var rätt skolform.
Då det var flera år sedan eleven avslutat utbildningen samt att bestämmelserna om mottagande i särskolan delvis förändrats avstår Skolinspektionen från att ingripa. Men de utgår ifrån att Skellefteå kommun vidtar vad som kan krävas för att erbjuda den före detta eleven den utbildning hon gått miste om på grund av den felaktiga hanteringen.