”Vi lever i en konstig tid” konstateras det i programbladet. Dessutom står det skrivet att vi måste huka inför ord som avreglering, skattesänkningar och entreprenörsanda. Samtidigt presenteras det att arbetsmarknaden blir svårare att komma in på, jobbtillfällena färre och en anställning allt mer otrygg. I programbladet ges det även en kort introduktion till sociala mediers fyra gyllene ord – Twitter, blogg, chatta och skajpa. Och sist men inte minst, föreställningen utlovar motstånd.
Så vad handlar egentligen ”Du är väl googlebar lille vän” om? Det är lätt att tro att karaktären Birgit, spelad av Margareta Niss, ska göra revolt mot det som pjäsens 30 första minuter kretsar kring. Hur det är att försöka återvända in på arbetsmarknaden med hjälp av en jobbcoach. En jobbcoach som uppmuntrar en att bli ”googleble” och därmed eftertraktad.
Halvvägs in i föreställningen tar dock handlingen en tvär vändning. Istället för att se Birgit infinna sig i den bisarra situation som jobbcoachen försätter henne i säger hon ifrån och berättar sin bakgrund. Hon är utbildad lektor, jobbade i 31 år som gymnasielärare och hängav hela sitt liv till att lära ut.
Det är svårt att inte bli berörd av ”Du är väl googlebar” samtidigt som den också upprör på grund av den hopplösa situation som målas upp. Margareta Niss är också given i rollen vilket förstärker känslorna.
Innan premiären sade manusförfattaren Ylva Lööf att ”Du är väl googlebar lille vän” ska ge upprättelse till alla lärare, för de är den viktigaste yrkesgruppen vi har i samhället. Frågan är bara varför det som pjäsen egentligen handlar om, lärares arbetssituation i dag, ska vara nästintill en hemlighet för eventuella teaterbesökare? Det medför bara en onödig risk att folk går miste om denna extremt viktiga pjäs. Med det sagt borde alla som ansvarar för lärarnas hopplösa arbetssituation få i hemläxa att se föreställningen.