Som Norran berättat tidigare har Västerbottens läns landsting, VLL, fått det nationella uppdraget att samordna och upphandla landets flygambulanstransporter. Mycket talar för att centralen kommer att placeras i Skellefteå.
Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening, menar att i upphandlingen ställer VLL krav på anbudsgivare som går tvärtemot svensk lagstiftning när det gäller lagen om anställningsskydd och medbestämmandelagen.
– Inget binder dem att ha ett riktigt kollektivavtal. Utan anbudsgivaren ska ”uppvisa ett systematiserat angreppssätt för hur relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare regleras” vilket kan släppa igenom vad som helst, säger Martin Lindgren.
Han befarar att företag utan kollektivavtal kan lämna ett lägre timpris genom att sänka löner och andra förmåner.
Byta ut personal
I underlaget står även ”leverantören ska på avtalsägarens anmodan utan skäligt dröjsmål byta ut personal som avtalsägaren bedömer saknar kompetens eller har samarbetssvårigheter.”
– Ska en läkare eller en sjukvårdare kunna göra en bedömning hur kompetent besättningen är? Ska den personalen kunna avskilja en pilot från dennes anställning? Det rimmar inte väl för oss, säger Martin Lindgren.
Dåligt väder
Han ger som exempel att en pilot bedömer att vädret är så dåligt att det är farligt för flygsäkerheten – riskerar då piloten att anses ha samarbetssvårigheter? I kombination med osäkra anställningar kan det enligt Martin Lindgren leda till att piloterna väljer att tumma på säkerhetsmarginalerna för att inte riskera sin anställning.