Patientnämnden tar över ansvar från IVO: ”Vi ska vara som en brygga”

Patienter och anhöriga med synpunkter och klagomål ska kunna vända sig till patientnämnden och inte IVO.

Viktiga relationer. Lars Bäckström (C) berättar om det utökade ansvaret.

Viktiga relationer. Lars Bäckström (C) berättar om det utökade ansvaret.

Foto: Viktiga relationer. Lars Bäckström (C) berättar om det utökade ansvaret.

Not Found2017-11-30 18:30

Till nästa år kommer patientnämnden i Västerbotten att tilldelas 530 000 kronor från budgeten för Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Nämnden kommer att ta över delar av IVO:s ansvar och hantera betydligt fler ärenden.

– Man har tyckt att de med klagomål och synpunkter i första hand ska vända sig till vårdgivaren, men många tycker att det är jobbigt. Då kan man vända sig till patientnämnden istället, för vi ska vara som en brygga mellan patienter och anhöriga gentemot vården, säger vice ordförande Lars Bäckström (C).

Tanken är att IVO istället ska utföra mer inspektioner. Patientnämnden kommer att öka bemanningen vid kansliet i Umeå och ta krafttag för att synliggöra var man kan vända sig som patient eller anhörig.

– Vi delar ut broschyrer och ska försöka bli bättre på att träffa pensionärsgrupper och berätta om vår verksamhet. Vi ska även söka upp de vårdansvariga vid kommunerna för att fler ska få upp ögonen, säger Lars Bäckström (C).

Ambitionen innefattar även en betydligt snabbare återkoppling.

– Många gånger har patienter och anhöriga skickat in en anmälan till IVO också har det gått ett eller två år innan de skickat tillbaka ärendet och sagt “vi har inte tittat på det här”, då blir man inte nöjd, säger Lars Bäckström (C).

Nämndens huvudsakliga fokus kommer att ligga på förbättrad information, delaktighet och tillgänglighet. Förbättringspotentialen framgår med tydlighet.

– Vi har avslutat 126 ärenden under den här perioden och 71 procent av dem handlade om brister i information, säger Lars Bäckström (C).

Nämnden vill även stärka sin röst hos beslutsfattarna i Västerbotten.

– I vissa landstingsfullmäktige får patientnämnden en egen punkt på dagordningen varje gång man sammanträder. Vi vill att det ska bli så även här, säger Lars Bäckström (C).

Vi har avslutat 126 ärenden under den här perioden och 71 procent av dem handlade om brister i information.

undefined
Viktiga relationer. Lars Bäckström (C) berättar om det utökade ansvaret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!