Den 1 juli blir en och femkronorna ogiltiga. Just nu är kundtillströmningen stor till bankerna i Skellefteå. Catarina Lidman och hennes kolleger hade fullt upp när banken öppnade på torsdagen. Bekymret var bara att de som kom med mynt inte kunde använda myntautomaten.
– Troligen är den full, vi har kallat på service.
Mattias Stenlund kom med några hundra kronor i småmynt han hade tänkt växla.
– Jag har gått igenom byrålådor och gömmor hemma och hittade en del småmynt. Nu får jag titta in här senare när automaten är lagad eller tömd. Jag har väntat in i det längsta med att växla in mynten, handlar jag är risken att jag får tillbaka gamla mynt. Lika bra att vänta tills någon dag innan de är värdelösa.
Merarbete
Den ökade kundtillströmningen har pågått en tid för bankerna. Tjänsten att växla småpengar går inte att digitalisera.
– Givetvis blir det merarbete för oss. Känslan är att privatpersoner redan växlat in sedlar, men att de har dröjt med mynten, säger Catarina Lidman som poängterar att för de som har konton och kort i Swedbank kostar det inget för privatpersoner att växla.
Om det är gratis för privatpersoner så är situationen inte lika ljus för näringsidkare, som exempelvis Christina Backman Fredriksson.
Avgifter tas ut
– Jag driver kiosken Candys inne på Citykompaniet. Ofta handlar folk för mindre belopp hos mig vilket innebär att de betalar kontant. Att växla in mynt för mig är långt ifrån gratis.
– 20 procent i avgift är det som gäller. En hundring som finns i kassaapparaten är för mig bara värd 80 kronor i slutänden.
– Givetvis borde bankerna behandla oss på samma sätt som privatpersoner. Staten borde ställa krav på bankerna att de ska upprätthålla service till oss gratis, säger Christina som konstaterar att otrygghet finns där när pengar ska fraktas.
Helt klart har antalet kunder ökat