– Jag har tappat allt förtroende för posten, säger han.
Så här gick det till: Henning Wust i Malå gjorde en överenskommelse med en kollega i Tyskland att köpa en kamera. Kameran betalades i förskott. Paketet gick iväg mot Malå. Avin kom att paketet var på väg och kunde hämtas på Ica i Malå. Där fanns det inte, men eftersom det var ett utlandspaket, ”kunde det ju dröja lite”.
Han började följa paketet på internet, eftersom han nu fått paketets id-nummer.
Då började märkliga saker hända: Paketet landade än här än där. Ena dagen var det i Arjeplog, den andra i Örebro, den tredje i Karlskoga, för att sedan åka tillbaka till Örebro och till Luleå och slutligen Malmö, där det skickades tillbaka till avsändaren. Hela den här processen tog över en månad.
Under tiden ringde Henning upprepade gånger till Postnord logistic för att få svar på vad som hände hans paket.
– Jag fick svar från olika personer att de skulle undersöka saken och återkomma. Det gjorde de inte, trots upprepade löften. Jag fick aldrig några klara besked, vilket jag tycker är märkligt, säger Henning.
När paketet innehållande en kamera kom tillbaka till avsändaren var paketet trasigt och innehållet likaså.
– Nu ska reklamation ske, men jag funderar förstås om det är så att allt gått förlorat. Fast det värsta var ändå att se vilken röra som Postens hantering stod för, säger Henning Wust.