Boende och fastighetsägare i omgivningarna kring den planerade centrumbron i Skellefteå har lämnat in överklaganden till länsstyrelsen angående den detaljplan som kommunfullmäktige antog i december. Samtliga ärenden avslogs.
De som överklagar är fem fastighetsägare och boende samt Intressegruppen centrumbron. De vill alla att länsstyrelsen ska upphäva kommunfullmäktiges beslut att anta detaljplanen, så att planen undanröjs.
Länsstyrelsen har avvisat överklagandet från Intressegruppen centrumbron bland annat med motiveringen att föreningen inte får överklaga vissa beslut om detaljplaner, då föreningen inte bedrivit verksamhet i Sverige under minst tre år.
De övriga överklagningarna avslogs då länsstyrelsens samlade bedömning är att miljökonsekvensbeskrivningen, MKB, och planbeskrivning har uppmärksammat miljömässigt viktiga förhållanden och att det inte finns skäl att anta att det saknas möjlighet att genomföra planen på ett miljömässigt acceptabelt sätt.
Överklagandena
Nedan följer en förkortad beskrivning av överklagandena.
1 och 2) Boende på Södra Lasarettsvägen. Anser att detaljerade trafiklösningar saknas för norra sidan. Varför bygga en bro för alla typer av fordon då den inte ska användas för genomgångstrafik och tung trafik?. Ska Lasarettsvägen öppnas mellan Nygatan och Kanalgatan? Kommunen bör öppet redovisa sina tankar kring Balderkvarteret.
3) Fastighetsägare på Nygatan. Invänder mot att det inte är helt utrett vilka konsekvenser en ny bro kan få trafikmässigt, miljömässigt och vattentäktsmässigt. Kommunen har inte räknat med ökad trafik.
4) Fastighetsägare, vid södra sidan brofästet. Denne anser att MKB:en är ofullständig på de flesta viktiga punkter. Bland annat hur miljöproblemen ska åtgärdas. Inte heller redovisas det för hur riskerna för dricksvattnet ska elimineras. Ej heller rasrisken vid södra älvsbrinken. Kulturmiljöer på bägge sidor om älven förstörs, Nordanåområdet samt stans äldsta boningshus från 1600-talet. Vidare saknas tillförlitliga beräkningar för buller och luftföroreningar. Djur-, natur- och fågel liv måste inventeras och skyddas. Planerat bostadsområde vid Karlgård bör utgå från planen.
5) Fastighetsägare öster om norra brofästet. Anser att antalet bilar som kommer att trafikera bron grovt hållits ned.Koncentrationen av luftföroreningar kommer att bli betydligt högre än nuvarande beräkningar visar. Denne saknar också en ordentlig utredning om trafiksäkerheten kring brofästena.
6) Intresseföreningen för centrumbron. Föreningen lägger särskild vikt på dricksvattenfrågan och menar att kommunen inte förklarat hur man tänker säkerställa produktionen av dricksvattnet ved ett eventuellt brobygge. Klaganden ifrågasätter trafikssiffrorna på Viktoriabron. Med nu använda siffror saknar buller- och luftanalyser relevans och trovärdighet. Brons samband med centrala Skellefteå bör presenteras och den miljöförbättring kommunen hävdar att bron har bör styrkas med fakta.
Klagande fyra har överklagat länsstyrelsens beslut till mark- och miljödomstolen.