Oklara ägarförhållanden orsakar vägtvist: ”Inte rätt att bara stänga av en väg

Planerna på att etablera vindkraftverk har startat en vägtvist i Dalliden, öster om Jörn. Ena parten vill göra vägen privat medan den andra vill fortsätta låta den vara en väg i kommunal regi.

Vägbommar Skulle ett avtal med ett vindkraftbolag tecknas kan vägbommar komma att installeras vi vägens båda infarter. Foto: Jakob Wesslund.

Vägbommar Skulle ett avtal med ett vindkraftbolag tecknas kan vägbommar komma att installeras vi vägens båda infarter. Foto: Jakob Wesslund.

Foto: Foto: Jakob Wesslund.

Not Found2017-09-04 11:01

Dallidenvägen är en fem kilometer lång grusväg som ägs av en vägsamfällighetsförening som bildades 1954. Syftet var att trygga böndernas tillgång till de myrodlingar som finns i området. Föreningen har dock inte varit aktiv de senaste 50 åren och de som bildade den är alla döda. Sedan decennier tillbaka är det istället Skellefteå kommun som står för plogning och underhåll av vägen. I dag är det ingen som bor längs vägen men det förekommer fortfarande trafik i form av bilar som åker på den för att förkorta sin resväg när de ska till och från jobbet.

– Det är en viktig väg som används av både räddningstjänst och skolskjutsar. Skellefteå Kraft använder den också för transport av torv från Stordegermyrans torvtäckt, säger Torbjörn Björklund, som äger mark längs vägen.

Vägbommar

En markägare längs vägen vill upplåta sina ägor till ett bolag som är intresserat av att bygga vindkraftverk i området. Han verkar för att vägföreningen ska återaktiveras med en uppdaterad medlemslista så att den kan teckna ett avtal med eventuella intressenter. Skulle ett avtal tecknas skulle Dallidenvägen klassas som en enskild väg och underhållet av den övergå till markägarna. Torbjörn Björklund ingår i en grupp markägare som motsatt sig idén och menar att den önskade vindkraftsetableringen skulle få konsekvenser för Dallidenvägen.

– Om ett avtal skrivs med ett vindkraftsföretag vill man stänga av vägen för allmänheten och upprätta vägbommar i båda ändarna av den. Det skulle begränsa möjligheten att använda vägen då alla måste få nycklar och tillstånd att köra på den, räddningstjänst och skolskjuts som använder i vägen idag skulle inte kunna fortsätta göra det, säger Torbjörn Björklund.

Dålig väg

Vägen är i dåligt skick och om något företag skulle nappa behöver vägen rustas upp för miljonbelopp för att klara ett byggande av ett vindkraftverk, med tunga bilar och maskiner som ska åka på den.

Öppen för samarbete

Samtidigt påpekar Torbjörn Björklund att det inte är eventuella framtida vindkraftverk som är problemet.

– Det finns egentligen inga hinder att uppföra vindkraftverk längs en allmän väg så länge de inte placeras så nära vägbanan att människor riskerar att träffas av isklumpar som lossnar från vingarna. Vi är beredda att samarbeta för att hitta en lösning. Men man har inte rätt att bara stänga av en väg och sätta bommar, det skapar osämja, säger Torbjörn Björklund.

Nu har man haft ett möte för att utse en ny styrelse till vägföreningen. Resultatet blev att en ordförande och två styrelseledamöter utsågs.

Vill upplösa

Styrelsen har skickat in en ansökan till länsstyrelsen om att den gamla vägsamfällighetsföreningen ska upplösas och att vägen ska få bli en allmän väg. De hoppas också på stöd från Skellefteå kommun.

– Det är viktigt att kommunen omgående tar ställning. Om de vill att Dallidenvägen ska fortsätta att fungera som allmän väg måste kommunen snarast kontakta länsstyrelsen och uttala sitt stöd för en upplösning, säger han.

Markägaren som vill upplåta mark för vindkraft vill inte kommentera situationen.

undefined
Vägbommar Skulle ett avtal med ett vindkraftbolag tecknas kan vägbommar komma att installeras vi vägens båda infarter. Foto: Jakob Wesslund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!