Nytt projekt ska få besöksnäringen i norr att växa

Nu har det stora turistprojektet Intill dragit igång. Starten markeras med en tvådagarskonferens i Malå.

Samlad styrka. Fr v Marino Carlsson, Tomas Berg, Monica Holmgren, Betarice Bergqvist och Karin Fällman arbetar alla med projekt Intill. Foto: Lennart Enkvist.

Samlad styrka. Fr v Marino Carlsson, Tomas Berg, Monica Holmgren, Betarice Bergqvist och Karin Fällman arbetar alla med projekt Intill. Foto: Lennart Enkvist.

Foto: Foto: Lennart Enkvist.

Not Found2015-11-21 10:00

Intill är ett samverkansprojekt mellan Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby och Destination South Lapland som går ut på att få besöksnäringen att växa.

Det ska bland annat ske genom bättre marknadsföring, ökad kunskap och en utveckling av turistbyråerna.

Hjälper företagen

– Vi ska vara smörjmedlet som ska hjälpa turistföretagen skapa mer affärer, säger Karin Fällman, Gold of Lapland, som tillsammans med kollegan Beatrice Bergqvist är huvudprojektledare.

Fredag och lördag hålls en konferens på Malå hotell där projektledarna och ett 30-tal företagare ska förkovra sig, utbyta erfarenheter och stämma av vad som ska göras.

– Det är viktigt att företagarna tycker att vi gör rätt saker. Destinationerna är ingenting utan turistföretagen, det är de som fyller dem, säger Karin Fällman.

På programmets står bland annat tips och råd om digital marknadsföring, en genomgång av de snåriga momsreglerna och en föreläsning av författaren Åke Lundgren om vikten av en berättelse.

Dessutom ska två turistföretagare som ursprungligen kommer från Holland ge ett europeiskt perspektiv på norra Sverige.

Just Holland är ett land som Gold of Lapland satsat extra på det senaste året. Det börjar redan ge resultat – bara från sommaren har 400 gästnätter registrerats.

Utländska besökare

Att bli konkurrenskraftig internationellt och locka fler turister från andra länder är också ett viktigt mål med det nystartade projektet. Besökare från närområdet fixar företagen ofta själva.

– Om man blir bättre på att ta emot utländska gäster blir man även bättre på att ta emot besökare från Sverige, säger Beatrice Bergqvist.

Förutom turistföretagen är kommunerna en viktig samarbetspartner. Dessutom är det viktigt att få med sig lokalbefolkningen kring ett gott värdskap.

– Tillsammans är vi starka. Det är ett ledord som vi har haft sedan starten, säger Karin Fällman.

Tillsammans är vi starka. Det är ett ledord som vi har haft sedan starten.

undefined
Samlad styrka. Fr v Marino Carlsson, Tomas Berg, Monica Holmgren, Betarice Bergqvist och Karin Fällman arbetar alla med projekt Intill. Foto: Lennart Enkvist.

Intill

Står för Innovativ turism i Lappland, är ett treårigt projekt som kommer att pågå till sommaren 2018 och har en total budget på 45,6 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!