Byske marknad har två nya ledarfigurer som tagit över efter Ronnie Gustavsson som lämnade över huvudansvaret inför årets upplaga.
– Vi pratade och diskuterade en hel del huruvida vi skulle ta på oss det här eller inte. Jag har erfarenhet från att anordna mässor sedan jag jobbade på Stockholmsmässan, men marknader var en helt ny utmaning, säger Anna Laurila.
Inslaget spår
Den vana och erfarna besökaren av Byske marknad upplever nog inte så stor skillnad jämfört med tidigare år, något som är helt enligt planen.
– Det hela är väldigt nytt för oss så vi kör på samma inslagna spår. Det finns allt man kan förvänta sig från en marknad plus en del lokala och nya aktörer, säger Anna Laurila.
Lokala aktörer
En av de många lokala aktörer som besökte platsen var bland annat Anna Lindström från Annilito Design.
– Jag stod här i fjol med, men då gassade solen och folk pratade mest om vilken strand de skulle besöka, vilket såklart inte var helt optimalt. Sen höll vi till uppe på grusplanen då med, vilket gjorde att inte alla hittade till oss, läget på marknaden har blivit bättre i år, säger Anna Lindström.
Problemlösning
Arbetet med årets upplaga av Byske marknad har pågått sedan duon valde att ta på sig uppdraget i september. Trots månader av planering och strukturering handlar det trots allt i slutändan om att få allt att fungera under själva marknadshelgen.
– Det handlar om att pussla och se till att allt fungerar. Någon behöver mer utrymme, någon vill ha mindre, någon ställer in i sista sekund och en annan vill komma in. Det gäller att vara kreativ och uppfinningsrik, säger Anna Laurila.
Hur Byske marknad ser ut framöver är fortfarande lite oklart.
– Vi ska göra en utvärdering efter marknaden så får vi se hur det gått med allt. Just nu vet vi inte riktigt vad som händer framöver, säger Anna Laurila.