Nya regler: Ska ge snabbare svar i vården

Från första januari i år ska patienter anmäla klagomål på vården direkt till vårdgivaren. Det innebär mer jobb för vården men tanken är att patienterna ska få snabbare återkoppling.

Not Found2018-01-26 14:50

Tidigare kunde patienterna vända sig direkt till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, men nya regler har ändrat på det.

Enligt Ingrid Hugosson Wallgren, central patientsäkerhetssamordnare vid landstinget, har IVO genom åren tagit emot många klagomål som egentligen är enklare och snabbare för klinikerna att hantera.

– De flesta klagomålen handlar inte om felbehandling utan om bemötande, att man inte kommer fram på telefonen och på långa väntetider, säger hon.

Läs även: Kommunen har inga rutiner än

Hon har suttit med i den grupp som ska bygga ett nytt system för klagomål via 1177.se och vll.se. I mina vårdkontakter ska det finnas ett formulär som kan skickas till ansvarig klinik.

– Tanken är att vi ska underlätta att lämna klagomål. Men det går förstås bra att både ringa och skriva brev, eller att gå via patientnämnden, säger hon.

Läs även: Barn anmäler vanvård på äldreboende

När ett klagomål kommer in ska patienten få ett snabbt svar om att det tagits emot. Sedan ska hen få ett svar inom fyra veckor.

– Det finns inget värre än att inte få svar och jag hoppas det här ska bidra till en snabbare process. Men om det är ett allvarligt ärende, som kräver djupare utredning och händelseanalys, kommer vi att meddela att det tar längre tid, säger Ingrid Hugosson Wallgren.

Tanken är att klagomålen ska hanteras inom befintlig organisation, av en avvikelsehandläggare, som finns inom de olika verksamheterna redan i dag, och i samma system som där avvikelser hanteras.

Läs även: IVO granskar boende efter anmälan

Innebär det en utökning av arbetstid för handläggaren?

– Det är upp till varje verksamhet hur de vill planera bemanningen. Fördelen är att allt hamnar i samma system och vi kan plocka ut statistik kring klagomålen, säger hon.

Landstingets hälso- och sjukvårdsdirektör, Ann-Christin Sundberg, kan i dagsläget inte uttala sig om det utökade uppdraget kommer att innebära ökad belastning för landstinget. Men hon är inte direkt orolig för det.

Hon tror däremot att det kan bli en förbättring för patienterna.

– De får ha direktkontakt med sina synpunkter och får svar direkt.

Nya reglerna

Gäller från 1 januari 2018.

IVO har fortsättningsvis skyldighet att utreda vissa typer av klagomål.

Det gäller om patienten fått bestående skada, ett väsentligt ökat behov av vård eller avlidit, samt även klagomål som gäller tvångsvård eller händelser som allvarligt och på ett negativt sätt påverkat självbestämmande, integritet och rättslig ställning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!