I en ny dom från Marknadsdomstolen slås det fast att det är fritt fram att jaga nya kunder via deras mobiltelefoner. Detta efter att Konsumentombudsmannen (KO) förlorat i en rättegång mot ett energibolag.
Få vill bli uppringda
Anledningen till stämningen var att bolaget ringt sina kunder på mobiltelefoner för att marknadsföra sina produkter, något som inte varit tillåtet tidigare.
– Det är illa att telefonförsäljare nu kan ringa på mobiler. De har inte kunnat göra det tidigare eftersom det var praxis, säger Göran Brännström, konsumentrådgivare på Skellefteå Kommun.
Enligt KO vill 96 procent av konsumenterna inte bli uppringda av företag som de inte är kunder hos. Men förutom att det inte verkar populärt hos kunderna så finns det även en del faror med att telefonförsäljarna numera kan nå dig via mobilen enligt Göran Brännström.
– Det finns en risk att de personer som blir uppringda är mer stressade då de kanske är ute och går eller på bussen. Då kan det vara svårare att höra vad försäljarna säger och då kan mycket bli fel, säger han.
Ny branschpraxis
Sedan februari 2014 är det möjligt att även registrera sin mobil på spärrtjänsten NIX-registret, en förändring som gör att branschpraxis nu har ändrats.
För att undvika att telefonförsäljare ringer upp dig är det bäst att gå med i NIX-registret enligt Göran Brännström.
– Om de ringer är det bara att säga nej och lägga på, säger han.
– Men är det så att du råkar ut för några problem är det bara att kontakta oss på kommunens konsumentrådgivning så kan vi hjälpa till.
Då kan det vara svårare att höra vad försäljarna säger och då kan mycket bli fel.