Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor, vilket är drygt 100 miljarder mer än nu gällande plan, som gäller för perioden 2014–2025.
– De ökade resurser som vi nu föreslår i infrastrukturpropositionen möjliggör en upprustning av standarden av det befintliga järnvägssystemet. Förseningarna och störningarna som uppstår i tågtrafiken möts nu med ett kraftigt förstärkt järnvägsunderhåll och reinvesteringar på stora delar av järnvägsnätet, säger infrastrukturminister Anna Johansson.
Läs mer: Infrastrukturpropositionen: Osäkert stöd för höghastighetståg
Elisabeth Sinclair, Norrbotniabanegruppen, säger till NSD att hon tycker att mycket i propositionen talar för ett byggande av Norrbotniabanan.
– Man pratar om ett konkurrenskraftigt näringsliv, möjligheter till arbetspendling och att godstransporterna dras med flaskhalsar som måste förbättras. Sen säger man att det här handlar om att man ska kunna bo och leva i hela Sverige, att infrastrukturen ska hålla ihop Sverige, säger hon till NSD.
Helena Lindahl kritisk
Helena Lindahl, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet, är kritisk till att regeringen inte alls omnände Norrbotniabanan vid presentationen av propositionen.
– Det innebär sannolikt att den läggs i malpåse till 2030. Socialdemokraternas löfte om Norrbotniabanan blev några kilometer räls till Dåvamyran och en rejäl blåsning mot den som på allvar trodde på en riktig Norrbotniabana, säger Helena Lindahl i ett pressmeddelande i vilket hon fortsätter:
– Det är talande att S och MP mer eller mindre viker alla pengar till projekt i södra Sverige. Norra Sverige bör omgående få en förhandlingsperson som kan driva norrlänens intressen och förhandla fram medfinansiering av Norrbotniabanan. För mig ligger det nära till hands att Socialdemokraterna är på väg att lura väljarna i Norrbotten och Västerbotten att man tänkt bygga Norrbotniabanan.
Isak From (S), riksdagsledamot som kommer från Norsjö, konstaterar i ett pressmeddelande att de 100 extra miljarderna innebär satsningar på nyunderhåll, förutom satsningarna på drift och underhåll.
– Jag är glad över att ett särskilt fokus riktats mot näringslivets transporter. Att godsets framkomlighet är en prioriterad fråga är tydligt i förslaget så även regeringens ambition att en större andel av de långväga godstransporterna ska gå på järnväg och via sjöfart, säger han.