Norran granskar: Taxi-avtal vid flygplatsen kan bryta mot lagen

Taxiverksamheten vid den kommunala flygplatsen har inte upphandlats. Därmed kan avtalen som Skellefteå Airport tecknat med taxibolag bryta mot både kommunallagen och mot EU-rätt. Det anser experter Norran talat med.

Foto: Foto: Jenny Petersson

Not Found2016-06-10 14:15

Norran har de senaste dagarna berättat om hur en ny konkurrenssituation vid flyget skapat slitningar inom den lokala taxibranschen.

Småföretagare har bland annat anklagat flygplatsen för att gynna det större bolaget, Skellefteå Taxi, som har fått företrädesrätt på de attraktivaste p-platserna samt fått stå med utförlig information på hemsidan. Något de övriga bolagen nekats.

Läs också: Småföretagare ser rött: ”Skellefteå Taxi ges en gräddfil till flygkunderna”

Läs också: Taxistök på Skellefteå Airport – arga resenärer och bråk i terminalen

Skellefteå Airport, ett kommunalt bolag, får enligt lag inte ge ”inriktat stöd till enskilda näringsidkare.”

Taxiverksamheten vid flyget har aldrig upphandlats.

Olle Lundin är professor i förvaltningsrätt vid juridiska institutionen i Uppsala:

– Det flygplatsen borde tänka är att de ska passa sig så att de inte råkar stötta enskilda företagare. Om en företagare ges förmåner, så kan det röra sig om en tjänstekoncession. En sådan ska upphandlas, säger han.

Pär Cronhult är chefsjurist vid Konkurrenskommissionen, en oberoende expertgrupp vid stiftelsen Den Nya Välfärden. Det är inte en myndighet, men stiftelsen har utrett åtskilliga ärenden, varav flera sedan lett till ingripande av domstol eller att Konkurrensverket agerat.

– En tjänstekoncession är vad som uppkommer när en myndighet eller ett kommunalt bolag ger en viss företagare ett specifikt uppdrag att bedriva verksamhet som riktar sig till allmänheten.

Det är en vanlig missuppfattning bland myndigheter att dessa avtal inte måste upphandlas, fortsätter han.

– Tjänstekoncessioner omfattas inte av LOU, lagen om offentlig upphandling. Men de omfattas av EU-fördragets grundläggande principer och dessa har alltid krävt ett öppet anbudsförfarande, säger han.

Sedan den 18 april gäller även ett nytt EU-direktiv för just tjänstekoncessioner, som medför att det ska bli lättare för den som känner sig förfördelad att överklaga ett tilldelningsbeslut.

Hur vet vi att taxiverksamhet vid flyget borde upphandlas?

– Man får fråga sig ”Är flygplatsen en attraktiv marknad för taxibolag att ges möjlighet att bedriva verksamhet vid?” och om svaret är jakande så borde en upphandling ha genomförts, säger Pär Cronhult.

Vad kan taxichaufförerna göra om de anser sig orättvist behandlade?

Olle Lundin:

– De kan vända sig till tillsynsmyndigheten, vilket i det här fallet är Konkurrensverket, som kan granska om det rör sig om konkurrensbegränsande verksamhet. Då skulle man kunna tänka sig att de säger ”Nu har ni skitit i det blå skåpet.”

Varför är det viktigt med ett öppet anbudsförfarande?

Pär Cronhult:

– Det är en rättvisefråga. Alla företag ska ges samma möjligheter. Konkurrensen som då uppstår gör att medborgarna även erbjuds maximal service till bästa pris. Detta motverkar även korruption, ingen ska exempelvis kunna gynna sina vänner eller kontakter med attraktiva kontrakt.

Ingen ska kunna gynna sina vänner eller kontakter med attraktiva kontrakt.

undefined

Upphandling av tjänstekoncession – detta gäller:

En tjänstekoncession uppkommer exempelvis när en myndighet eller ett kommunalt bolag ger ett företag möjlighet att använda en offentligt ägd anläggning till att bedriva kommersiell verksamhet som riktar sig till allmänheten.

Till skillnad från vid den vanligare upphandlingsformen tillhandahåller myndigheten en lokal eller en plats, och företaget får tillåtelse att bedriva verksamhet där. Ett vanligt exempel är om landstinget vill att det ska finnas fik och restauranger vid sjukhuset.

Sedan den 18 april i år finns ett nytt EU-direktiv om hur sådana avtal ska tilldelas och att besluten ska kunna överklagas och prövas av domstol. Det har tidigare endast varit möjligt för ett företag att kräva skadestånd i domstol, men inte överklaga själva beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!