Efter decennier hemifrån är 129–åriga Nordkust under torsdagen på väg till Galtströms bruk igen. Samtidigt återtar hon namnet Ophelia.
Hon är Sveriges första ångdrivna havsgående timmerbogserare, och känns igen från Stackgrönnans båtcafé, där hon stod innan hon flyttades ett par kilometer till Ursvikens varv i Skelleftehamn.
Hon byggdes i Gävle som Ophelia, och tjänstgjorde större delen av tiden i Sundsvall. Bland annat har hon dragit timmer och prålar samt brutit is. På torsdagen träffar Norran den ideella föreningen Galtströmståget som nu för tiden äger fartyget och ska se till att hon kommer hem igen, och återfår sitt gamla namn.
– Tanken är att hon ska gå för egen maskin i framtiden, säger André Bengtsson-Ölund, medlem i föreningen.
Men omkring 40 år på land, och 30 år som museibåt, har slitit på Ophelia, vilket gör att iordningsställandet kostar tid och pengar.
Kostar miljoner
– Mellan 10 och 15 miljoner kommer det nog att kosta totalt, säger André.
Ophelia kommer nu att få några lugna år innan hon förhoppningsvis sjösätts igen.
– Det är mycket som måste fixas till och besiktigas, förhoppningsvis ska hon återställas i sitt ordinarie skick. När vi är framme kommer hon att gås igenom från köl till topp.
Flera omgångar har det varit planerat att Ophelia ska bogseras hem, men hon har aldrig hittills lyckats ta sig ända fram. Inför en sådan här resa är det mycket som måste fixas.
– Vi har väntat på tillstånd från Sjöfartsverket. Det är mycket säkerhetsföreskrifter man måste följa, som att det ska finnas livräddningsutrustning, säger André.
Nu är det är båten B/B Nils som kommer att bogsera henne till hemmahamnen söder om Sundsvall.
Fyra man kommer att åka med Ophelia, och ha full tillsyn under hela resan.
– Vi räknar med att resan tar ungefär 40 timmar, beroende på hur det går. Just nu ser vädret lovande ut, säger André.