Nordkust skyltar om till Ophelia

Efter decennier hemifrån är 129–åriga Nordkust under torsdagen på väg till Galtströms bruk igen. Samtidigt återtar hon namnet Ophelia.

Hans Ångström, Urban Gagner, Asbjörn Sjöö och Åke Kjellström är alla medlemmar i föreningen Galtströmståget. Foto: Thea Holmqvist

Hans Ångström, Urban Gagner, Asbjörn Sjöö och Åke Kjellström är alla medlemmar i föreningen Galtströmståget. Foto: Thea Holmqvist

Foto: Foto: Thea Holmqvist

Not Found2014-07-18 11:00

Efter decennier hemifrån är 129–åriga Nordkust under torsdagen på väg till Galtströms bruk igen. Samtidigt återtar hon namnet Ophelia.

Hon är Sveriges första ångdrivna havsgående timmerbogserare, och känns igen från Stackgrönnans båtcafé, där hon stod innan hon flyttades ett par kilometer till Ursvikens varv i Skelleftehamn.

Hon byggdes i Gävle som Ophelia, och tjänstgjorde större delen av tiden i Sundsvall. Bland annat har hon dragit timmer och prålar samt brutit is. På torsdagen träffar Norran den ideella föreningen Galtströmståget som nu för tiden äger fartyget och ska se till att hon kommer hem igen, och återfår sitt gamla namn.

– Tanken är att hon ska gå för egen maskin i framtiden, säger André Bengtsson-Ölund, medlem i föreningen.

Men omkring 40 år på land, och 30 år som museibåt, har slitit på Ophelia, vilket gör att iordningsställandet kostar tid och pengar.

Kostar miljoner

– Mellan 10 och 15 miljoner kommer det nog att kosta totalt, säger André.

Ophelia kommer nu att få några lugna år innan hon förhoppningsvis sjösätts igen.

– Det är mycket som måste fixas till och besiktigas, förhoppningsvis ska hon återställas i sitt ordinarie skick. När vi är framme kommer hon att gås igenom från köl till topp.

Flera omgångar har det varit planerat att Ophelia ska bogseras hem, men hon har aldrig hittills lyckats ta sig ända fram. Inför en sådan här resa är det mycket som måste fixas.

– Vi har väntat på tillstånd från Sjöfartsverket. Det är mycket säkerhetsföreskrifter man måste följa, som att det ska finnas livräddningsutrustning, säger André.

Nu är det är båten B/B Nils som kommer att bogsera henne till hemmahamnen söder om Sundsvall.

Fyra man kommer att åka med Ophelia, och ha full tillsyn under hela resan.

– Vi räknar med att resan tar ungefär 40 timmar, beroende på hur det går. Just nu ser vädret lovande ut, säger André.

undefined
Det är mycket förberedelser innan hemfärden. Foto: Thea Holmqvist
undefined
Ophelia ska bogseras hem med hjälp av B/B Nils. Foto: Thea Holmqvist
undefined
Hans Ångström, Urban Gagner, Asbjörn Sjöö och Åke Kjellström är alla medlemmar i föreningen Galtströmståget. Foto: Thea Holmqvist
undefined
André Bengtsson-Ölund har jobbat på sjön i 41 år, och ska nu bogsera hem Ophelia. Foto: Thea Holmqvist
undefined
Ophelia byggdes 1885. Foto: Thea Holmqvist

Ophelia genom åren

Byggdes 1885 i Gävle

Omdöptes 1919 till Ytterstfors 4

Flyttades till Byske 1930 och ändrade namn till Munksund 4

Såldes till Munksund 1962 under namnet Nordkust

Skänktes 1982 till Skellefteå museum efter att ha legat på land under 70–talet

Ägs sedan några år tillbaka av Galtströmståget

Källa: http://www.tugboatlars.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!