Nio av tio trivs på jobbet

Majoriteten av de anställda i Västerbotten gillar sitt arbete.

Not Found2013-08-11 14:03

Det kan kännas kämpigt att börja jobba igen efter semestern – men de allra flesta gillar sitt arbete. En ny undersökning från hälsoföretaget Previa visar att nio av tio anställda i Västerbotten trivs på jobbet. Bara en av hundra trivs inte alls.

– Till en början kan det kännas motigt att börja jobba efter en ledighet, men i grunden trivs de allra flesta med sitt arbete. Att ha ett meningsfullt jobb och bra arbetskamrater är avgörande för livskvaliteten, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa.

På uppdrag av arbetsgivare i hela landet har Previa ställt frågor till 47 000 anställda om trivseln och samarbetsklimatet på deras arbetsplatser. Resultaten är positiva. Nio av tio anställda i Västerbotten, 91 procent, säger att de trivs med sitt arbete. Bara en procent säger att de inte alls trivs.

De allra flesta i Västerbotten är dessutom nöjda både med de närmaste kollegorna och med chefen. Hela 92 procent uppger att de har ett bra samarbete och en god gemenskap i det team eller den enhet där de arbetar. Nio av tio, 88 procent, tycker att kontakten och samarbetet med den närmaste chefen är bra.

– Samarbete lägger grunden för gemenskap och trivsel. En av chefens viktigaste uppgifter är att se till att medarbetarna kommunicerar bra med varandra, exempelvis genom att alla blir hörda på gemensamma möten, säger Per Larsson.

Trivseln på jobbet påverkas även av hur stort inflytande man som anställd har över sin arbetssituation. Previas undersökning visar att 82 procent av de anställda i länet känner sig fria att själva bestämma hur de ska utföra sina arbetsuppgifter.

Undersökningen genomfördes mellan 2010 och 2012. I Västerbotten svarade 838 anställda på frågor om sin hälsa, sina mat- och motionsvanor samt om trivseln på arbetsplatsen.

Skapa en bra mötesordning. Se till att alla engageras och har möjlighet att göra sin röst hörd på interna möten. Motverka att några få personer ständigt tar över diskussionen.

Underlätta samarbete. Organisera arbetet så att samarbete uppmuntras och belönas.

Var en mänsklig chef. En bra chef är medveten om hur lätt missförstånd kan uppstå och ber därför om feedback på sin egen kommunikation.

Motverka konflikter. Var uppmärksam på och motverka tendenser till missförstånd, konkurrens och konflikter.

Ta itu med negativa beteenden. Underskatta inte negativa beteendens påverkan av effektiviteten. Agera direkt vid tendenser till mobbning eller när medarbetare på något sätt beter sig illa mot varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!