– Blunda och föreställ dig att du är en lunga, ropar César Garcia från danskompaniet Norrdans till eleverna.
Eleverna fnissar och blundar medan de håller varandra i handen och förflyttar sig från en stor till liten cirkel. Likt en lunga som andas.
Under veckan har Kanalskolans elever lagt anteckningsblocken åt sidan, åtminstone till viss del, och dansar istället loss. Initiativtagare är Skellefteå kulturskola som genomför projektet i samband med Skapande skola, vilket går ut på att stärka samverkan mellan skola och professionella kulturutövare samt att uppmuntra till kreativt tänkande.
Till sin hjälp har Kanalskolans elever dansare från Norrdans, baserade i Härnösand, som varvar föreställningar med att arbeta ute i skolor.
När Norran besöker klass 7c danslektion har César Garcia fullt upp med att instruera eleverna. De får bland annat rulla på golvet, vara varandras skuggor och låtsas duscha.
– Eleverna får testa att göra sådant de inte gör i vanliga fall och på det sättet upptäcka något nytt. Att få göra något nytt leder ofta till nytt tänk och nya saker. Speciellt när det gäller att vara kreativ, förklarar César Garcia.
Varför är det så viktigt att ta vara på kreativiteten?
– Därför att allt vi gör är kreativt i någon form. När vi dansar, när vi går och handlar och väljer vilka varor vi ska köpa och sedan bär hem maten. Allt det kan vi ta vara på och göra något spännande av, säger César Garcia och ler.
Att tänka kreativt kan även vara utmanande, något eleverna verkar överens om.
– Hmm, det var rätt så konstig dans. Som att ligga på golvet och så, säger en fundersam Olivia Holmgren.
Att få göra något nytt leder ofta till nytt tänk och nya saker.