– Har man en insamlingsbox eller en återvinningsstation nära sig, så är det enklare att faktiskt lämna in prylar och kläder till oss, säger Stefan Björling, nytillträdd butikschef på Myrorna i Skellefteå om satsningen.
Butiken har 5 anställda och 9 i arbetsträning samt ytterligare 5 i arbetsträning, som finns på produktionsenheten.
– Allt vi tar hand om går till återanvändning eller återvinning, säger Stefan Björling.
Myrorna är en av de stora nationella aktörerna för återanvändning. Kläder och prylar samlas in från privathushåll och recylas genom till exempel butiksförsäljning. Nu satsar Myrorna på ökad textilinsamling från 8 ton till 16 ton fram till 2018.
Trenden med second hand och vintage håller i sig, enligt Stefan Björling. Det borgar för Myrornas satsning, menar han och säger att det finns en till parameter kring Myrornas affärsidé.
– Behållningen av Myrornas försäljning går till Frälsningsarméns sociala verksamheter. 2013 gick 51 miljoner kronor till Frälsningsarmén från Myrorna. Det här är kanon. Det handlar om miljötänk och om att konsumera medvetet, säger han om konceptet.
Det som säljs hos Myrorna kommer via gåvor från privatpersoner och företag. Varorna hamnar sedan i någon av butikerna. Vissa textilier återvinns, för att hamna i nyproduktion.
Använder du själv second hand?
– Absolut, säger Stefan Björling och sneglar på skjortan han bär.
Myrornas projektledare för satsningen heter Victoria Hellsten och fanns i Skellefteå onsdag och torsdag. Myrorna var en av aktörerna kring workshopen på Anderstorpsskolan (se artikel intill).
– Vi vill vara en kunskapsdrivande aktör i hållbar konsumtion. Vi ska inte sluta konsumera, utan göra det på ett hållbart sätt, säger hon.
Hon har god förhoppning på trenden med second hand.
– Jag vill tro att tänkandet från linjär till cirkulär konsumtion ska hålla i sig, säger hon och tillägger:
– Vi vill också jobba som opinionsbildare och vårt uppdrag är att öka återanvändningen.
Myrorna är ett dotterbolag till Frälsningsarmén.