Museet behöver sju miljoner

Basutställningarna på Skellefteå museum är mellan 25 och 30 år gamla. ”Det är dags att uppdatera. Vi vill vara med i tiden”, säger Carola Fallgren, marknads- och kommunikationsansvarig.

Gammal utställning. Utställningen på Skellefteå museum har många år på nacken. ”Det är dags att uppdatera”, säger Gun-Britt Holmlund, vd, och Carola Fallgren, marknads- och kommunikationsansvarig. Foto: Susanne Lindberg.

Gammal utställning. Utställningen på Skellefteå museum har många år på nacken. ”Det är dags att uppdatera”, säger Gun-Britt Holmlund, vd, och Carola Fallgren, marknads- och kommunikationsansvarig. Foto: Susanne Lindberg.

Foto: Foto: Susanne Lindberg.

Not Found2015-05-04 18:00

I Skellefteå museum finns tre teman som hör till basutställningarna. Det är utställningen om forntiden, möda för föda samt stadens historia.

Förutom dessa brukar det finnas sex tillfälliga utställningar per år, som står uppe under en period av sex till åtta veckor.

Nu menar Gun-Britt Holmlund, vd på museet, och Carola Fallgren, att det är dags att uppdatera innehållet. Men för det behövs förstås pengar. Skellefteå museum ägs till 60 procent av Skellefteå kommun och till 40 procent av Region Västerbotten. Sju miljoner kronor har museet äskat för satsningen.

– Vi menar verkligen att Skellefteå är värdigt ett mer modernt museum, säger Carola Fallgren.

– Nordanåområdet är utsett till ett riksintresse av Riksantikvarieämbetet. Här finns till exempel Bonnstan och gårdsgruppen på Nordanå som står på sin ursprungliga plats. Det är unikt och genuint, säger Gun-Britt Holmlund.

En extern formgivare har med hjälp av Vinnovabidrag hjälpt museet ta fram ett modernt koncept på ett nytt tema i basutställningen. Den heter Vägval och handlar om en tidsresa från 1700-talet, om den samiska kulturen, industrins utveckling och utbildningens framsteg.

– Den handlar om hur vi levt i ett enkelt samhälle med en enkel kommunikation, och gått till ett mer komplext samhälle. Resan har inte varit bra för alla, säger Gun-Britt Holmlund.

– I den utställningen vill vi använda digitala plattformar som pedagogiska verktyg, säger Carola Fallgren och Gun-Britt Holmlund fyller på:

– Blandat med fysiska föremål.

Carola Fallgren påpekar att basutställningen och Skellefteå museum bara är en bricka i ett större perspektiv. Eftersom inträdet är gratis på museet så görs inga intäkter direkt. Intäkterna kommer ju av alla kringeffekter, som att besökarna ska bo någonstans, äta och fika, shoppa och ta del av andra aktiviteter.

Gun-Britt Holmlund berättar att utställningen om forntid kostade 1,2 miljoner kronor att färdigställa. Möda för föda kostade 1,7 miljoner kronor, och stadens historia kostade nästan 1,8 miljoner kronor. De har genom åren besökts av sammanlagt nästan 700 000 personer.

– Så skulle man satsa sju miljoner kronor på en utställning nu så skulle det inte vara så mycket pengar egentligen. Det är dags. Jag tror att ägarna kan gå med på det. Men det får vi veta först vid slutet av året, säger Gun-Britt Holmlund.

Skulle man satsa sju miljoner kronor på en utställning nu så skulle det inte vara så mycket pengar egentligen.

undefined
Gammal utställning. Utställningen på Skellefteå museum har många år på nacken. ”Det är dags att uppdatera”, säger Gun-Britt Holmlund, vd, och Carola Fallgren, marknads- och kommunikationsansvarig. Foto: Susanne Lindberg.
undefined
Framtidsplaner. Carola Fallgren och Gun-Britt Holmlund planerar hur framtida teman kan se ut. Foto: Susanne Lindberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om