Mötet lockade fram många frågor

Många kritiska röster om bron – men även en och annan positiv röst som hördes.

Bygg- och miljönämndens Lorents Burman (S), deltog vid stormötet. Foto: HANS BERGGREN

Bygg- och miljönämndens Lorents Burman (S), deltog vid stormötet. Foto: HANS BERGGREN

Foto: Foto: Hans Berggren

Not Found2013-04-30 00:21

Det kommande brobygget i Skellefteå har väckt stor debatt, och sedan en tid tillbaka finns en detaljplan utställd för projektet.

På måndagskvällen var det samlat till et stormöte på Campus i Skellefteå, vilket lockade drygt ett 100-tal personer.

Omfattande redovisning

Ingenjör Richard Widman redogjorde för den nya detaljplanen: allt från bakgrund, dagens trafiksituation och hur broarna nyttjas idag, till skisser på hur det ska fungera när den nya bron är på plats:

– Men det är viktigt att säga att mycket inte är klart, mycket går att förändra och det är därför vi vill ha in allmänhetens åsikter.

Många kritiska röster...

– Men den nya bron byggs inte bara för situationen i dag, utan även för att finnas där i minst hundra år. Och vi bygger dessutom för framtiden med tanke på ett kommande resecentrum och kulturhus i centrala Skellefteå, fortsatte Richard Widman.

Mängder av kritiska frågor hördes: hur har man tänkt kring miljökonsekvenserna, varför bygga där det är längst mellan stadsdelarna, hur kan en ny bro innebära färre bilar i centrum – ja, de kritiska rösterna var många.

...men även någon positiv

Men en och annan vågade sig på att uttrycka det positiva med den nya bron, att den behövs för att ge Skellefteå två fungerande broar i centrum.

Efter att synpunkter kommit in nu under våren – slutdatum är den 6 maj – görs en ny utställning med en förfinad detaljplan under sommaren.

Byggstart nästa sommar?

Politiska beslut, tid för överklaganden och liknande ska leda fram till att centrumbron preliminärt börjar byggas sommaren 2014.

undefined
Bygg- och miljönämndens Lorents Burman (S), deltog vid stormötet. Foto: HANS BERGGREN

Centrumbron

Bron byggs 300 meter väster om nuvarande Parkbron.

Den blir 380 meter lång, den ska byggas i trä och bil– respektive gång– och cykeltrafik ska rymmas på bron.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om