Hon har haft problem med ett knä. Sjukgymnasten rådde henne att cykla för att träna knät.
– Men det var svårt att kliva av och på cykeln. Så jag tittade på nätet för att se vad som fanns och hittade den här, säger hon och klappar på den lurviga sadeln.
Lås med tjuvlarm
Det är en trehjulig cykel som ger ökad stabilitet. Den har låg ram så att den är lätt att kliva av och på. Dessutom är det en elcykel som gör att Anna-Lena Lindqvist får lite extra hjälp när det behövs som mest.
– Den har också ett cykellås med tjuvlarm.
Anna-Lena visar hur det fungerar. Snart ljuder ett störande pipande över området.
Även Jan-Erik Engman är på plats med sin ombyggda cykel.
– Jag brukar cykla en sträcka som är cirka 15 kilometer. För några år sedan tog det 40 minuter. Men jag orkar inte hålla det längre – det blir ofta en timme. Fast sedan jag byggde om den till elcykel är jag nere på 40 minuter igen, säger han och ler.
Farligt att blanda
Förutom att få fler att cykla är också syftet med dagen att påverka stat och kommun att satsa mer på säkra cykelvägar, skilda från andra trafikslag.
– Att blanda fotgängare och cyklister är farligt. Den som färdas på en cykel har högre fart och hörs nästan inte. Det behövs bara att fotgängaren tar ett hastigt steg åt sidan så är det kört, säger Jan-Erik Engman.
Ett cykelquizdelades ut i samband med cykeldagen. Klarar du frågorna?
- Om du cyklar 5 km istället för att ta bilen sparar du 47 ballonger fyllda med koldioxid. Sant eller Falskt?
- Ungefär var tionde resa i Sverige sker med en cykel. Men cykelvägarna får inte ens en procent av statens infrastrukturbudget. Sant eller Falskt?
- Du kan få skatteavdrag för att köra bil till jobbet och för att cykla på motionscykel inomhus. Men inte för att cykla till jobbet. Sant eller Falskt?
- Vilken är din bästa idé för att fler ska cykla? Kommentera gärna i kommentarsfältet.