Lotta Abrahamsson berättar att man har fått meddela sina kunder att de inte kan garantera att tårtorna som bakats under fredagen är okej att äta på lördagen.
– De är inte otjänliga idag, men de bör ätas upp under dagen och det har vi informerat kunderna om. Under den tid vi haft vetskap om detta, säger Lotta Abrahamsson och fortsätter:
– Vi har även skrivit på Facebook om detta och när kunder kommer och hämtar tårtorna så ger vi bort dem och säger åt dem att äta dem idag. Hållbarheten är kraftigt försämrad.
Innebär det här en förlust för er?
– Absolut! Vi har gett bort och även slängt massor av tårtor. Och så har vi tagit in extra personal för att göra extra tårtor så att vi kommer ikapp. Norrmejerier ska försöka kompensera oss som drabbats, men det är svårt för oss att räkna ut hur mycket vi går back. Jag förstår att Norrmejerier är förtvivlade också. De kommer att komma med ny grädde någon gång ikväll. Vi räknar med att kunna leverera tårtor till alla som beställt.
Lottas kollegor berättar för Norran att det är andra gången den här veckan som Norrmejerier levererat grädde med dålig hållbarhet.
– Det hände även i onsdags, då fick vi också slänga tårtor, berättar de.
Stigs konditori skriver på sin Facebook-sida att det inte är någon fara att äta den aktuella grädden, bortsett från smaken.
Lulekonditori också drabbat
Norrbottens-Kurirenskriver att Holms konditori i Luleå är ett annat av de drabbade konditorierna. En kund som köpt en tårta kom tillbaka och klagade, eftersom grädden smakade illa.
– Vi smakade på den, den var tillverkad i går. Jag stoppade fingret i tårtan och sen i munnen, det är som att få in myggolja i munnen, det smakar beskt, säger Roger Holm.
Konditoriet använder grädde i enlitersförpackning från Norrmejerier berättar han. Grädde med utgångsdatum den 11 november och den 14 november har blivit dålig, tolv till 24 timmar efter det att förpackningen har öppnats.
Norrmejerier beklagar
På Norrmejeriers kontor i Umeå beklagar man det inträffade. All grädde tillverkas i Umeå.
– Vi hade ett litet maskinhaveri, en maskindel gick sönder i gräddtillverkningen, säger Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig på Norrmejerier, till Norrbottens-Kuriren.
Hon uppger vidare att grädden inte har gått ut till handeln.
– Vi har dialog med konditorierna, grädden har inte gått ut till handeln. Vi för en dialog med de som är drabbade. Vi ersätter dem för kostnader, säger Mariann Holmberg.
Problemet i tillverkningsprocessen ska vara åtgärdat, uppger hon vidare.
– Det var en maskindel som normalt inte går sönder som hade gått sönder. Man upptäckte det inte förrän det hade gått ut grädde, man trodde inte att det hade orsaka det här heller, säger Mariann Holmberg.
Kuriren: Hur länge har ni känt till det?
– Grädden var okej när den kom till bagerierna, men den har haft sämre hållbarhet. Den har blivit dålig efter den hamnat i tårtan, säger Mariann Holmberg.
– Jag fick kännedom om det i går, vet inte om det möjligtvis var i förrgår som vi fick veta.
Kuriren: Hur har ni kommunicerat det här till kunderna?
– Vad vi förstått har det upptäckts på konditorierna, en viss del har kommit ut till konsumenter. Det upptäcks ofta fortare ute i verkligheten än hos oss. Det är den färska produktens dilemma, säger Mariann Holmberg.
Daniel Eriksson/Norran
Anna Isaksson/Norrbottens-Kuriren