– Vi är tacksamma över att ha fått förtroendet i det här prestigefulla uppdraget och att vårt miljötänk värderas högt. I och med att skidtunneln dessutom ska användas för däcktester för lastbilar ställs krav på krocksäkerhet och brandsäkerhet, och där har vi kunnat bidra till en stabil konstruktion, säger Jonas Lindgren, försäljningsingenjör på Martinsons i ett pressmeddelande.
Byggprojektet sker tillsammans med HÖ Allbygg och målet är att tunneln ska bli 1,6 kilometer lång. Bakom bygget står utvecklingsbolaget Darkathlon, där Charlotte Kalla är delägare.
– Det är positivt att vi har en spelare som Martinsons som finns i närområdet och kan leverera limträstommar av hög kvalitet till anläggningen, säger Erik Lindbäck, initativtagare till bygget av skidtunneln och vd för Darkathlon i samma pressmeddelande.
Skidtunneln ska byggas på Lindbäcksstadion och syftet är att den ska förbättra träningsmöjligheter för längdskidåkare när det inte är vintersäsong. Dessutom kommer tunneln att nyttjas av lastbilsindustrin för däcktester.
Tunneln ska stå klar den 15 december i år. Tanken är att åskådarna på skid-SM i Piteå i januari 2016 ska få göra entré till skidstadion via tunneln.
Totalt handlar det om cirka 400 miljoner kronor som kan komma att investeras i utvecklingen av anläggningen.