Måltidschefen svarar: ”En morot är inte så hård att den knäcker en tand”

Måltidschefen Peter Lundmark har inte upplevt kritiken så hård. ”Vi har låtit politiker och företrädare från pensionärsrådet att äta vår mat”, säger han.

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Not Found2016-04-08 08:00

Han berättar att många saker i nya köket Arom på lasarettet nu har fallit på plats. Det har nu varit igång i lite drygt ett år.

– Men vi blir aldrig klar. Vi jobbar med ett ständigt förbättringsarbete och har mycket mer att göra, säger Peter Lundmark.

Mycket av kritiken handlar om hårda potatisar och morötter som upplevs okokta. Vad är din kommentar till det?

– Potatis är en jättekänslig produkt. Det är bland det svåraste vi gör. Det är därför vi har potatismos som alternativ istället.

Varför blir morötterna så hårda?

– Vi gör 800 lådor per dag. En del morötter blir för hårda, en del blir för mjuka. Vi kan inte gå efter vad en viss person tycker. Vi måste göra en bra produkt som passar så många som möjligt.

Men om en morot är så hård att en vårdtagare knäcker en tand, då är den väl ändå för hård?

– Det måste ha hänt något. Jag vet inte vad det var för en morot. En morot är inte så hård att den knäcker en tand.

Det rapporteras även om ris som är väldigt hårt. Trots att man försökte koka det igen i 20 minuter blev det ingen skillnad.

– Man kan ju inte koka ett kokat ris igen.

Vad ska de göra då om det är alldeles hårt?

– Ja, i den bästa av världar blir det ju alltid bäst om man kokar och gör maten på plats.

Peter Lundmark berättar att kökspersonalen ständigt smakar av maten, både under matlagningen plus att man sparar matlådor som man senare micrar och provsmakar. Även politiker och företrädare från pensionärsrådet har smakat på hemtjänstmaten.

En av dem är Kenneth Fahlesson (S), socialnämndens ordförande. Han bekräftar att han varit i köket och fått provsmaka några rätter.

Var maten i matlådor och micrades?

– Nej, vi fick smaka från den mat de lagade direkt. Men det var ju samma mat som skulle gå ut till hemtjänsten.

Vad tyckte du om maten?

– Jag tyckte det var bra mat. En annan påpekade att fisken var för lite saltad, och det kan man ju ha synpunkter på.

Kenneth får höra om den kritik som framkommit.

Den här hemtjänstpersonalen har cirka 100 vårdtagare i sitt område. Cirka 70 av dem har matlåda. De kunde hitta 1 som var nöjd med maten.

– Oj. Men om det är så att matlådorna inte fungerar så måste de rapportera det vidare så vi kan vidta åtgärder. Jag hoppas att de känner till hur de ska göra. (se faktaruta intill) Är det så dålig mat ska den inte serveras till äldre. Det får inte vara på det sättet, säger Kenneth Fahlesson.

undefined

Rutinen som gäller:

Vid problem med maten så kontaktar hemtjänsten måltidsavdelningen via telefon eller via kommunens intranät "tyck till om maten”.

Är det fel på maten så ordnar hemtjänsten en ersättningsmatlåda via måltidsavdelngen.

Hemtjänsten kan även ha någon reservmatlåda.

Hemtjänsten ser till att den äldre inte blir utan mat.

Källa: Kenneth Fahlesson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!