Frågan om den sydöstra infarten till Malå samhälle har stötts och blötts i årtionden. Vägen är vackert belägen vid vattnet men samtidigt smal, krokig och hårt trafikerad av tung trafik.
Genom åren har det också skett en rad olyckor och olyckstillbud här.
En ny dragning på åsen in till samhället finns med i Trafikverkets planer. I så fall skulle delar av den nuvarande vägen göras om till gång- och cykelbana.
Riskerar att falla
Men det finns ett krux: om Trafikverket ska genomföra satsningen förväntar man sig medfinansiering från kommunen med en miljon kronor.
– Hela projektet riskerar att falla om inte kommunen går in och medfinansierar, säger kommunalrådet Mikael Abrahamsson (S).
När ärendet var upp i kommunstyrelsen förordade en enig församling att kommunen ska ställa upp med pengar.
Men det är fullmäktige som har sista ordet och Mikael Abrahamsson är beredd på att det kan komma invändningar där – inte minst utifrån kommunens pressade ekonomiska läge och alla besparingar som är på gång ute i verksamheterna:
– Jag kan förstå om det finns kritik och jag är fullt medveten om att det kan bli diskussioner i kommunfullmäktige. Men det är ett ställningstagande vi måste göra: ska vi vara med på tåget eller ska vi riskera att fälla projektet?
Ställer krav
Genom åren har det blivit allt vanligare att Trafikverket ställer krav på medfinansiering och det är en utveckling som Mikael Abrahamsson är kritisk till.
– De ställer krav hela tiden, oavsett vad de ska göra. Men vi har egentligen annat som vi ska lägga pengarna på, säger han.
Det är ett ställningstagande vi måste göra: ska vi vara med på tåget eller ska vi riskera att fälla projektet?