– I början av bolagets historia, till och med 1993 täckte vi upp med skattemedel. Sedan drevs bolaget faktiskt utan stöd en längre tid. Då var företaget så solitt att det inte behövdes. Men kapitalet naggades i kanten för varje år som gick, och för ett tiotal år sedan övergick vi till systemet med koncernbidrag.
Men då har bolaget fått stöd från kommunen, i strid med då gällande ägardirektiv?
– Koncernbidraget har aldrig använts. Det har inte förts över pengar till bolaget, som använts i verksamheten.
Pengarna har ju använts för att frisera bokslutet, så att resultatet alltid hamnar på plus.
–Ja, på så sätt används det. Och Skelleftebuss AB har en fordran på Skellefteå Stadshus AB. Men det är en fordran som ännu inte har krävts in.
Om man stödjer med skattemedel står samtliga kommuninvånare för kostnaden. Med koncernbidrag står framförallt elabonnenter för kostnaden. Är det rättvist?
– Så kan man naturligtvis resonera. Men det har haft skattemässiga fördelar. Problemet är, som du tagit upp, att bolagets soliditet minskar. Jag tror att det kan vara läge att diskutera en förändring. Antingen att fordran utbetalas av Skellefteå Stadshus AB, vilket skulle ge bolaget tillräckligt med plus för att fortsätta driva verksamheten utan stöd en längre tid. Men jag tror för framtiden att det kan bli med skattemedel som underskottet ska täckas.