Lista: Här finns bältessyndarna i Västerbotten

Trots en ökad andel bilar med bältespåminnare ökar inte användningen av bilbälten, det konstaterar NTF som nu listat var i länet som bältesanvändningen är bäst respektive sämst.

Not Found2016-11-15 09:55

Enligt NTF bör ökningen av bältesanvändningen ligga på mellan 97 och 98 procent för att kunna anses ligga i linje med den utveckling som krävs för att nå målet med högst 220 dödade 2020, skriver Västerbottens-Kuriren.

De lokala resultaten från NTF:s bältesundersökning, som bygger på observationer från länets samtliga kommuner, visar att Umeå Kommun med sina 99 procent, uppfyller det kravet. I övriga kommuner är det dock sämre.

De flesta kommuner i länet ligger runt 90 procents användning, men i exempelvis Robertsfors når användandet bara upp i 74 procent.

– Vi kan konstatera att den tidigare så gynnsamma utvecklingen beträffande bältesanvändningen har stagnerat. Om det beror på att vi nu nått full effekt av bältespåminnarna i fordonsflottan eller om det beror på andra faktorer är svårt att bedöma, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en oberoende och idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. Målet är en säker trafik där ingen dödas eller skadas allvarligt.

Bältesligan i Västerbotten:

Ort                   HT 2016     HT 2015

Umeå                 99%             99%

Sorsele               95%             94%

Malå                  95%             90%

Storuman         95%             73%

Åsele                  92%            93%

Vännäs              91%            97%

Vilhelmina       91%            88%

Skellefteå         91%             87%

Vindeln            91%            86%

Lycksele           90%           88%

Norsjö              88%           93%

Bjurholm         88%           80%

Nordmaling    87%           86%

Dorotea           86%           87%

Robertsfors     74%           83%

Joel Lindberg// Västerbottens-Kuriren

• Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.

• Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.

• Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsakar inre blödningar.

• Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt slår du i ratten innan det gör någon nytta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!