Ligger sysslolös i Skellefteå Hamn: ”Chans att spara in en halv miljon”

Vi är mitt i den period under året då kylan brukar slå till på allvar. Tittar man ut över havet i Skelleftehamn är det dock en annorlunda syn. Hamnisbrytaren ligger vid kaj och havet ligget öppet.

Stilla och lugnt ligger Baus vid kaj. Isbrytaruppdragen har varit få denna vinter. Foto: Mats Ekman.

Stilla och lugnt ligger Baus vid kaj. Isbrytaruppdragen har varit få denna vinter. Foto: Mats Ekman.

Foto: Foto: Mats Ekman.

Not Found2017-01-30 06:53

Att vädret varit märkligt har vi noga alla kunnat konstatera. Enstaka korta köldknäppar har ersatts av blidväder med plusgrader. Personalen vid hamnen har varit med om många märkliga vintrar, men att havet ligget helt öppet i mitten på januari är ytterst ovanligt.

Att vintern också bjudit på extremt högvatten och snökanoner vid nyår tillhör heller inte det normala. På tisdagen låg hamnisbrytaren Baus lugnt förtöjd vid hamn och ute till havs är det bara två av statsisbrytarna som tjänstgör – övriga tre isbrytare ligger förtöjda vid kaj i Luleå.

Vid Rönnskär låg ett fartyg inne på måndagen som kunde nå kaj utan isbrytarassistans. Vattnet ute till havs i Bottenviken ligger på cirka två grader vilket givetvis medför att någon rejäl isutbredning inte sker.

Mildvädret ger besparingar

– Och de korta köldperioder då isen har byggts på har följts av västliga vindar som genast förflyttat isen till den finska sidan, säger Lars Widelund, hamnchef som inte beklagar att det ser ut som det gör denna vinter. Han säger istället:

– Vi har chans att spara in en halv miljon då dieselförbrukningen till hamnisbrytaren minskar kraftigt. Att mindre diesel behövs till motorerna är självklart bra även för miljön.

När Norran gick ombord på isbrytaren Baus vid kaj konstaterade maskinisten Robert Norman att tisdagen skulle bli lugn fram tills kvällen.

– Då får vi arbete med att dra in en tankbåt till kaj. Någon is behöver vi dock inte bryta.

Förvåning

Vid lotsbåten mötte båtmannen Gunnar Kågström upp, han är minst sagt förvånad över vad som händer med klimatet.

– Visst känns det märkligt att blicka ut över ett öppet hav mitt i vintern.

Närmast land kan ett litet isbälte skönjas när man promenerar kring kajerna och några fritidsfiskare prövar lyckan i jakten på sik.

– Jag är förvånad att de vågar ge sig ut på isen, den är svag, säger Lars Widelund.

Två statsisbrytare är igång i dagsläget, Atle finns längst upp i Bottenviken och i Kvarken återfinns Ale. På finska sidan finns viss isutbredning, den är dock inte omfattande jämfört med en kall vinter.

– Normala vintrar är det inte ovanligt att isvallar på över en meter byggs upp utanför Rönnskärsområdet, säger Lars Widelund, som dock inte saknar ismassorna.

– Nej, det gör ingen av oss som arbetar i hamnen. Men visst går vi alla och funderar vad det är som händer med klimatet. Viss oro finns samtidigt som vi inte saknar isen.

undefined
Hamnchefen Lars Widelund är förstås glad och nöjd över den isfattiga vintern. Fördelarna är flera – kostnaderna minskar och miljön skonas då isbrytarna använder mindre diesel. Foto: Mats Ekman.
undefined
Närmast land ligger ett tunt istäcke, en del pimpelfiskare söker sig ut för att fånga sik. Foto: Mats Ekman.
undefined
Stilla och lugnt ligger Baus vid kaj. Isbrytaruppdragen har varit få denna vinter. Foto: Mats Ekman.
undefined
Robert Norman sköter de enorma motorerna på hamnisbrytaren Baus. När Robert kikar ut över havet är han förundrad – isen lyser helt med sin frånvaro. Foto: Mats Ekman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!