Planet ifråga, från bolaget Nextjet, var ett Saab 340 med 30 vuxna och ett barn ombord. Det flög från Stockholm till Vilhelmina, men valde att landa på Skellefteå Airport vid 22.23.
Vid larm som dessa kallas alltid räddningstjänst, ambulans och polis till platsen, meddelar Johan Beischer vid sjö- och flygräddningen.
Kan det vara ett allvarligt fel?
– Det är ju rodret man använder för att styra, men i detta fall gick det ju bra. Planet landade säkert i Skellefteå, säger Johan Beischer.
Inga personskador uppstod.
Larmen om flygfel följer en skala, där ”Grön plan” innebär ”Fara för haveri.” ”Gul plan” innebär ”Förmodat haveri med okänd haveriplats” och ”Röd plan” innebär ett haveri.
Det är inte helt ovanligt att flygplan larmar om diverse problem. Förra året inkom sammanlagt 250 liknande larm, fortsätter han.
– Men beredskapen är alltid hög, vi förbereder oss på att hantera allt som kan hända.
”Otroligt lättad”
Robert Lindberg är flygplatschef i Skellefteå.
– Jag är otroligt lättad, så klart. Framförallt är jag glad att alla rutiner och all kommunikation kring incidenten fungerade så väl, säger han.
Under hans tid som flygplatschef har han endast varit med om två liknande händelser.
– Det är klart att det är lite oroligt när larmet kommer. Men det är som sagt ytterst ovanligt. Däremot måste vi ju vara väl förberedda, säger han.