Bolaget har huvudansvar för den busstrafik som trafikerar den aktuella sträckan. De äger inga bussar själva utan anlitar trafikföretag med egna bussar och egna chaufförer.
– Instruktionerna vi har i vårt trafikavtal är att man ska sätta in förstärkningsbussar när de är fulla, säger Harriet Söder och tillägger:
– Vi vill inte ha stående i våra bussar, sedan vet jag också att det rent praktiskt blir en väldigt utsatt situation för chaufförerna ibland. Folk kan bli irriterade om de får vänta på förstärkningsbussar och förarna kan inte handgripligen lyfta ut folk som väljer att hoppa på bussen ändå.
Hon säger ändå att det finns bussar som är gjorda för stående, men att det inte är okej att resenärer tvingas stå så lång sträcka och att hon är fullt medveten om att det innebär trafikfara.
– Jag vill också säga att vi gärna vill att resenärer hör av sig till oss när det gäller kvalitet och säkerhet i bussarna. Det är inte säkert att man bryter mot lagen, men vi tycker inte att det ska vara såhär.
Vad blir nästa steg för er?
– Jag ska lyfta den här frågan internt. Säkerhet är jätteviktigt för länstrafiken och man ska känna sig trygg när man åker buss och vi kommer att åtgärda det här.
Instruktionerna vi har i vårt trafikavtal är att man ska sätta in förstärkningsbussar när de är fulla.