Sammanlagt kostade sjukresorna 88 miljoner kronor under fjolåret. Åren före ökningen har kostnaderna legat förhållandevis stabilt, enligt Mats Raneblad, verksamhetschef inom logistik vid Västerbottens läns landsting.
Blir äldre
Taxi står för två miljoner kronor i ökning och resande med egen bil eller buss står för en halv miljon kronor. Det innebär sammanlagt 23 000 resor fler än året före.
– En del beror på att vi har en åldrande befolkning, säger Mats Raneblad.
Men det är främst några andra förändringar inom sjukvården som lett till den förhållandevis stora ökningen.
Samarbetet mellan länets sjukhus har ökat när det gäller operationer. Det innebär att Umebor kan skickas till Skellefteå och tvärtom för operationer.
– Det är ett pågående arbete för att samla operationer där det blir mest effektivt, säger Jonas Claesson, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör.
– Dessutom har man försökt jobba bort vårdköerna genom att göra satsningar på mottagning under vissa helger. Normalt har vi annars inga sjukresor på helgerna, tillägger Mats Raneblad.
Bland annat har ögonkliniken i Umeå gjort en sådan satsning. Helgtid kör taxi med dyrare taxa.
En annan anledning är att ambulansen har ändrat sitt arbetssätt. I de fall där patienter bedöms kunna transporteras med taxi så försöker man göra det istället.
– Det är positivt eftersom det ökar ambulansens tillgänglighet, säger Mats Raneblad.
Jonas Claesson vill också påpeka att medan det totala antalet resor har ökat har samordning av transporter gjort att man också har sparat pengar, närmare bestämt 34 miljoner kronor 2016.
– Sambulansen har ökat beläggningen kraftigt. Det är ett billigare sätt att åka, säger han.
Ökningen var drygt 30 procent mellan 2015 och 2016 och hittills i år ser ökningen ut att fortsätta.
Hur blev effekterna när öron-näsa-halskliniken flyttade från Skellefteå till Umeå?
– Vi ser att en del av sambulansens ökning beror på att öron-näsa-hals-patienter åker med den till Umeå, säger Jonas Claesson.
Det är positivt eftersom det ökar ambulansens tillgänglighet.