– Kunderna ska få ersättningen utbetald genom en reglering av fakturan för mars månad, säger Catarina Hägglund, pressansvarig på Skellefteå Kraft.
Över 16 000 elabonnenter blev utan ström när stormen Hilde härjade i Västerbotten den 17 november förra året. Ett avbrott som Skellefteå Kraft beskrev som: ”Det utan tvekan största avbrott vi någonsin haft.”
Långa avbrott
Många kunder, framförallt i Lyckseleområdet, blev strömlösa länge. Alla avbrott som vara längre än tolv timmar ger kunden rätt till ersättning. Ungefär 10 300 elabonnenter är berättigade till ersättning. De som får mest får drygt 4 000 kronor.
Drar avbrottet ut på tiden, höjs ersättningen stegvis (se faktaruta). Avbrottsersättningen för Skellefteå Krafts del landar på totalt 15 miljoner kronor.
Automatisk reglering
Abonnenter behöver inte ansöka om ersättning. Detta regleras automatiskt och ska ske inom sex månader efter avbrottet.
Den sammanlagda stormnotan för kraftbolaget hamnar på 20 miljoner kronor, berättar Catarina Hägglund.
– Det är inklusive avbrottsersättning, personalkostnader kopplade till arbetet under avbrottet, röjningsarbete och inhyrda helikoptrar, säger hon.
Varför har ersättning inte betalats ut än?
– Det har bland annat pågått förhandlingar med försäkringsbolagen, säger Catarina Hägglund.
Senast Skellefteå Kraft tvingades betala ut några större summor i avbrottsersättning var efter stormen under kristi himmelsfärd, år 2011. Då berördes 3 700 kunder, och summan som kraftbolaget fick betala ut landade då på 3,5 miljoner kronor.