Kritikstorm efter utspel om Norrbotniabanan – så försvarar sig Tamsons

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting, hamnade rejält i blåsväder sedan han i Svenska Dagbladet uttalat sig kritiskt mot Norrbotniabanan. För Norran berättar han att han inte är emot mot Norrbotniabanan i sig. ”Vi har alla anledning att oroa oss över att regeringen lovar stora satsningar på infrastruktursidan som man inte har täckning för”, säger han.

Not Found2016-09-28 16:00

Det var i en artikel i Svenska Dagbladeti måndags, som Kristoffer Tamsons uttryckte sin besvikelse över den budget som regeringen nyligen presenterat.

Han anser att Stockholm åsidosatts när det kommer till drift och underhåll av vägar.

– Nästa år satsas 200 miljoner över hela landet, och i bästa fall kan väl Stockholm få några miljoner. Sedan lär det ju komma ytterligare satsningar på Norrbotniabanan som tar resurser för samhällsekonomiskt viktigare projekt. Det är inte seriöst, det är provocerande och en krigsförklaring mot Stockholmsregionen, sade han till tidningen.

Läs också:  Landstingsråd i Stockholm: ”Provocerande med satsningar på Norrbotniabanan”

Ett uttalande som väckt starka reaktioner i norr. Kristoffer Tamsons säger till Norran att han tycker att uttalandet har lett till en bra diskussion.

– Jag har fått klargöra att jag riktar min kritik mot regeringen och ingen annan, säger han och fortsätter:

– Att vi alla, oavsett om vi bor i Norrbotten, Västerbotten, Stockholm eller Skåne, har anledning att oroa oss när det gäller en regering som utlovar nya stora miljardsatsningar på infrastruktursidan som man inte har täckning för. Det får stora konsekvenser för nytto- och persontrafiken på ett sätt som jag tror är fel och som jag tycker är provocerande. Det är en krigsförklaring mot hela Sverige att driva den typen av politik.

Du säger till SvD att Norrbotniabanan tar resurser från mer samhällsviktiga projekt, vilka tänker du på då?

– Mitt resonemang är att om vi har kommit överens om en nationell plan, som antagits i riksdagen efter stor möda. Sen varnar trafikverket att nationella planen i praktiken är övertecknad – att om något nytt ska in, så kommer annat att tryckas bort. Att i det läget väcka idéer eller trycka in nybyggen som man inte visar hur de ska finansieras med nya pengar, då riskerar man att trycka bort sånt som som har bedömts ha större nytta. Det är inte riktat mot någon Norrbotniabana, det gäller oavsett vilken typ av ofinansierad nysatsning det är.

Att du just tar Norrbotniabanan som exempel, är det bara ett sammanträffande?

– Det är ju det stora objekt som regeringen i närtid sagt att man vill forcera en byggstart kring, det utan att presentera en finansiering till. Man säger att man ser framför sig en byggstart 2018 och det är ju ett mångmiljardprojekt som Trafikverket säger inte ryms i den liggande nationella planen.

Tamsons har tidigare använt Norrbotniabanan som argument när det gäller infrastrukturdebatten.

”Vi måste se till att de pengar som ska gå till svensk järnväg går där människor bor och där människor reser, och inte till träd i Norrland”, sade han i juni i fjol till SVT Nyheter Stockholm.

Har du förståelse för att människor blir provocerade av dina uttalanden om Norrbotniabanan?

– Man måste komma ihåg att jag är trafiklandstingsråd i Stockholm och vald att ta tillvara på Stockholms intressen, det kommer alltid vara min utgångspunkt. Men jag vet att jag förväntas ta ett större ansvar för trafikfrågor i hela Sverige och det är det jag försöker signalera. Uttalandet till SVT gav jag efter ett möte med vår infrasturkturminister då vi hade haft den värsta våren för pendeltågstrafiken på över tio år. Då pratade hon lite flinande bara om godstrafiken och hade inte några besked att ge till de hundratusentals pendlare som inte kom till jobbet på grund av att regeringen inte sköter järnvägen. Då blir man förbannad och det gav jag uttryck för. Jag har sagt att det inte var riktat mot några människor i någon del av Sverige, utan mot en regering som inte tar sitt ansvar för infrastrukturen i Sverige.

När tycker du att Norrbotniabanan ska byggas?

– Så snart som regeringen och riksdagen kunnat presentera en seriös och ny finansiering på den. Och en finansiering som är byggd på att annat som vi är överens om inte trycks bort, framförallt inte sånt som äventyrar drift och underhållsinsatser på väg och järnvägar, oavsett om det är i Norrland, Stockholm eller Skåne.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om