Kritik mot vården: Patienter får ta för stort ansvar för uppföljningar

Primärvården brister i ansvaret för patienter som behöver uppföljning, vilket kan äventyra patientsäkerheten. Det konstaterar Inspektionen för vård och omsorg, IVO, efter tillsyn i Västerbotten.

Not Found2017-02-09 16:38

IVO har uppmärksammat att hela ansvaret för uppföljning av behandlingar i vissa fall överlåts åt patienterna. I ett beslut från myndigheten noteras att det inte finns riktlinjer för hur uppföljning av behandlingar ska säkerställas. Bara två av 29 hälsocentraler tar ansvar för att patienterna kallas. I vissa fall beror uppföljningen på om det finns personal.

I underlaget beskrivs bland annat ett fall där en patient uppmanas återkomma för kontroll, samt köpa en blodtryckmätare och kontrollera blodtrycket själv. Av journalanteckningar framgick att patienten inte haft kontakt med läkare sedan minst ett år.

Enligt primärvårdsdirektör Håkan Larsson har man på senare tid låtit patienterna ta ett större eget ansvar för uppföljningar.

– Vi vill göra patienterna mer delaktiga i sin egen behandling och inte skriva dem på näsan. Exempelvis när det gäller uppföljning av blodtryck. Vi litar på att de själva hör av sig efter överenskommelse när medicinen är slut. Generellt fungerar det, säger han.

Men han medger att det på en del hälsocentraler inte finns en tydlig rutin för att säkerställa att man inte tappar bort patienter.

IVO påpekar att vårdgivaren enligt lag inte kan lita på patienterna utan måste säkerställa att de verkligen tar kontakt.

– När det gäller tillstånd där behandling uteblir och det leder till men så har vi ett ansvar, säger Håkan Larsson.

– Vi har tittat igenom avvikelser och kan inte se att någon kommit till skada på grund av detta, men vi kan inte utesluta att det kan bli så, tillägger han.

Vad har ni för verktyg för att se till att patienter återkommer?

– Man kan skriva in patienterna på en väntelista där man går in och kontrollerar om någon uteblivit. Det innebär lite mer administration men det är fullt möjligt att hålla koll via den, säger Håkan Larsson.

En enkät visar att hälsocentralernas rutiner varierar, men de som sätts på väntelista är först och främst patienter med lite allvarligare diagnoser. Enligt Håkan Larsson måste det göras individuella bedömningar. Även kortvariga sjukdomstillstånd kan behöva kollas upp.

Vad gör ni nu?

– Vi kommer före 31 maj att ta fram en rutin som beskriver kravet på att kontrollera att patienterna varit på kontroll, säger Håkan Larsson.

Han hoppas också att IVO ska informera mer om saken.

– Jag har frågat runt i andra landsting och många gör nog som vi. Så det finns lite jobb att göra, säger han.

Enligt Eva Bergdahl, inspektör vid IVO, kommer hon att lyfta frågan om information inom myndigheten.

Där behandling uteblir och det leder till men så har vi ett ansvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om