Mycket av kritiken går ut på att det hyvlas för lite och för sent. Dessutom är många vägbanor spåriga i grunden, ett problem som förvärras när det kommer snö och is på asfalten.
En som reagerat är Bengt Söderberg från Norsjö. Han berättar att han i vinter kommit till två olycksplatser där bilar åkt av Bolidenvägen.
– De berättade att det bara släppte och snurrade. En av dem körde under 80 kilometer i timmen. Det gick bra men vad hade hänt om de mött en lastbil eller en buss? undrar han.
Dålig beläggning
Bengt Söderberg pekar på att mycket av problemen bottnar i att beläggningen är dålig. Det tycks vara ett Norrlandsfenomen, konstaterar han:
– Är våra vägar för klent underbyggda för att klara alla timmerbilar och malmbilar som kör här? I så fall måste man fundera på om man ska sätta ned bruttovikten.
– Vi som bor här uppe betalar också en massa skatter och avgifter. Vad får vi för det? Vi ska inte behöva ge oss ut på vägarna med fara för livet.
Besvärligt väder
Charlotta Wikman, projektledare underhåll - väg på Trafikverket, säger att vinterns väder har varit väldigt besvärligt för de entreprenörer som sköter om vägarna.
De kraftiga väderomslagen har gjort att man tvingats sanda mycket mot halkan. Det har i sin tur skapat en tjock is som armerats med sand. Sedan kom kylan och gjorde isen ännu svårare att hyvla.
– De har jobbat många timmar med att hyvla men isen är väldigt svår att få bort. De kommer att fortsätta i flera veckor till, säger Charlotta Wikman.
Finns med i planen
Hon konstaterar också att den spåriga beläggningen är ett problem, inte minst på väg 370, Bolidenvägen. Men om allt går som det är tänkt ska den vägen åtgärdas de närmaste åren.
Enligt Trafikverkets plan ska sträckan Kedträsk–korsningen Örträsk rustas upp 2016, Boliden–Renström åtgärdas 2017 och korsningen Örträsk–Lillholmträsk tas om hand 2018.
– Det är inplanerat. Sedan hänger det på att vi får pengar, säger Charlotta Wikman.
Anpassa körningen
Längs väg 370 har det nu satts upp skyltar som varnar för spåriga vägar. På vissa avsnitt har även hastigheten satts ned till 80 kilometer i timmen.
– Rent generellt ska man vara uppmärksam på spåriga vägar så att man inte blir överraskad när man är ute och kör. Man måste anpassa körsättetefter det. Samtidigt är vi ute och hyvlar och allt eftersom försöker vi återgå till normala hastigheter, säger Charlotta Wikman.
Ska man i inlandet få vänja sig vid sänkta hastighetsgränser i stället för ett rejält underhåll?
– Det ska vara ett fullgott underhåll, det har varit samma bestämmelser i många år och det ska heller inte vara sämre i inlandet än vid kusten. Men om gemene man inte anpassar hastigheten kanske man bör fundera på om det ska införas vinterhastigheter. Det har funnits förr. Men det ligger inte på mitt bord, utan på en högre nivå.
En del menar att det är bättre ställt när man kommer in i Norrbotten, är det samma regler för hur det ska hyvlas överallt?
– Ja, det är samma krav på hur stora ojämnheterna får vara. Problemet är att beläggningen kan variera. Jag vet att det finns synpunkter på att det är bättre på Norrbottenssidan när man kör mot Abborrträsk, men det beror på att vägen där är modernare och mindre spårig.
Så vad vill du säga till de trafikanter som är missnöjda?
– Vi känner väl till problemen med de spåriga vägarna. Tyvärr har inte vädret varit på vår sida, med först halka och sedan kyla. Så snart väderleken tillåter ska vi se till att underlaget får ordinarie standard och vi ska även sätta in utökade resurser.
Vi som bor här uppe betalar också en massa skatter och avgifter. Vad får vi för det?