Kriget stod i farstun och knackade på

Utanför Bjuröklubb ligger S/S Syria, hon blev torpederad av den ryska ubåten Vepr sommaren 1916. Rubricerades i tidningar som ”En av de största neutralitetskränkningar som gjorts under kriget”.

Ångfartyg Den 110 meter långa Syria, ägd av Hamburg. Fraktade järnmalm från Luleå till Tyskland. Foto: HAPAG-LLOYD AG.

Ångfartyg Den 110 meter långa Syria, ägd av Hamburg. Fraktade järnmalm från Luleå till Tyskland. Foto: HAPAG-LLOYD AG.

Foto: Foto: HAPAG-LLOYD AG.

Not Found2016-07-09 08:34

Tommy Lundmark är uppvuxen i Skellefteå och är populärhistoriker. Hans bok ”På botten av Viken” som kom ut 2006 har blivit reviderad och kommer i dagarna ut i ny upplaga.

Hundra år sedan

Den 10 juli i år är det exakt 100 år sedan de tyska fartygen Worms och Lissabon kapades av två ryska jagare på svenskt vatten utanför Bjuröklubb, den svenske lotsen Seth Lundmark blev tillfångatagen med delar av besättningsmännen och förd till Finland.

– Det var rätt dramatiskt med skottlossning och flyende tyskar, berättar Tommy.

Torpedering

En vecka senare blir den 110 meter långa Atlantångaren S/S Syria torpederad av den ryska ubåten Vepr, nästan på samma ställe och sjunker med sin last av malm.

– Hon ligger på cirka 20 meters djup utanför Bjuröklubb. Jag har själv dykt och sett henne ligga där på botten, säger Tommy.

1916 tyckte Skellefteborna att det var rätt fascinerande när det kom tyska besättningsmän till staden.

– Än så länge hade Skellefteborna bara läst om kriget i tidningar. Så det här var lite häftigt, det var nästan karnevalstämning, man hade en naiv krigsromantik, säger Tommy.

Men vintern 1916-17 var svår uppe Norrland, det var livsmedelskris. Så när nästa stora händelse skedde, fartyget Friedrich Carow blir tropederad av samma ubåt Vepr, norr om Skelleftehamn och sjunker var stämningen ombytt .

Norrlandshistoria

– Vi ska inte tro att vi är isolerade från världen för att vi bor här uppe, säger Tommy.

– Jag skriver om de här sakerna för att man ska kunna lära sig av historien, många vet faktiskt inte om hur nära kriget faktiskt kom Skellefteå. Den kom ända fram till vår farstukvist sommaren 1916, avslutar han.

Den 24 juli medverkar han i berättarvandring ute vid Bjuröklubb.

Vi ska inte tro att vi är isolerade från världen för att vi bor här uppe

undefined
En tysk malmkonvoj som lastat malm i Luleå för ankar i Bjuröklubbs skyddade vik under första världskriget. Det hände att upptill så många som ett 30-tal fartyg samtidigt kunde trängas på redden. Foto:Skellefteå museum
undefined
Syrias överbyggnad stadd i ett långsamt men stadigt förfall. Rosten som i sinom tid kommer att bli hennes definitiva död har förvrängt metallen och fått den att svälla. Trots det är hon förvånansvärt välbevarad. byline Lars Andersson
undefined
Två väldiga pollare på Syrias däck. I bakgrunden skymtar överbyggnaden och delar av bordläggningen. byline Lars Andersson
undefined
Ubåten Vepr, som sommaren 1916 och 1917 jagade tyska fraktångare längst Norrlandskusten. Foto: THE CENTRAL NAVAL MUSEUM, St PETERSBURG
undefined
Ångfartyg Den 110 meter långa Syria, ägd av Hamburg. Fraktade järnmalm från Luleå till Tyskland. Foto: HAPAG-LLOYD AG.
undefined
Malm Tommy Lundmark har själv dykt och plockat upp denna järnmalmsten från Syrias lastutrymme. Foto: Veronica Häggmark.
undefined
Tillfångatagen Mästerlots Seth Lundmark med hustrun Hildur och barnen Rut, Anders, Martin och Ville samt familjens hund. Foto: Skellefteå museum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!