Kräver snabb upprustning av stambanan

När ska upprustningen av norra stambanan återupptas? Nu vill Norsjö kommun och Bastuträskterminalen ha svar av Trafikverket.

Not Found2015-04-29 08:00

Före jul beslutade Trafikverket att skjuta fram det planerade spårbytet på sträckan Boden–Bastuträsk, ett arbete som annars skulle ha varit klart i oktober i år. Motiveringen var att det fattades pengar i budgeten.

Beslutet mötte dock hård kritik från flera håll. Efter några uppmärksammade urspårningar har hastigheten sänkts på stora delar av sträckan och det har ställt till problem för trafiken. Dessutom finns oron för nya urspårningar.

Frågan kom också upp till diskussion när företagare, kommuner och myndigheter tidigare i år hade ett möte om infrastruktur i Bastuträsk.

– Spårbytet är angeläget, det är en livsviktig fråga, sa Green Cargos försäljningschef Robert Gustafsson då.

Efter mötet skrev Norsjös kommunalråd Mikael Lindfors (S) och Bastuträskterminalens ordförande Klas Dagertun till infrastrukturminister Anna Johansson för att få regeringens syn på kommande satsningar på underhåll.

Nu skriver de till Trafikverket för att få veta när man tänker återuppta den avbrutna upprustningen av stambanan. De vill även veta vilka fler åtgärder som prioriteras i norra Sverige.

I skrivelsen konstaterar de att regeringen har föreslagit en satsning på järnvägsunderhåll, men att det samtidigt finns en otydlighet kring vad som ligger bakom att upprustningen av banan stoppades:

”Budskapen upplevs som motstridiga från regeringshåll respektive från Trafikverket avseende förutsättningarna att fortsätta påbörjad banupprustning”, skriver de.

Spårbytet är angeläget, det är en livsviktig fråga.

Upprustning skjuts på framtidenEfterlyser satsningar i norr

Stambanan genom övre Norrland

Banan byggdes 1883–1894, elektrifierades 1939–1942 och är Sveriges längsta stambana.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!