Åman är upprörd idag. Det var hon på onsdagen också, när hon samtalade med finansministern Magdalena Andersson om regeringens förslag till ny flygskatt. Ett samtal utan omsvep.
– Jag sa precis vad jag tyckte och tänkte. Jag tycker att regeringen struntar i oss! 126 av 156 remissvar kom tillbaka starkt kritiska till förslaget, ändå är det precis linjen man jobbar efter. Man har ställt frågan vad vi tycker, men helt enkelt inte lyssnat på svaren, säger Åman.
Och knäckfrågan för norra Sverige, och kanske det som upprör allra mest, är bristen på alternativ.
– Vi har bara flyget. Det här kommer slå extra hårt på oss norrlänningar när det inte finns något konkurrenskraftigt alternativ när man ska ta sig någonstans. Att åka tåg till Stockholm från Jörn tar tolv timmar, jämfört med någon timme med flyg. Jag böjer mig inte för någon partipiska i den här frågan, utan värnar främst om orten och regionen - där jag bor, är verksam och kan vår problematik bättre än politiker centralt..
Vad det handlar om i pengar för resenärerna som vill åka till och från Norrbotten, såväl inrikes som inom Europa, är 80 kronor per enkel resa. Kanske inte är det det står och faller med för en resenär som flyger ett par gånger per år.
– Men det har ett symbolvärde, inte minst med tanke på vilken biltestverksamhet och turism som finns i regionen. Företagen som är verksamma här under vinterhalvåret flyger massvis med personal, och många bäckar små.
Ralf Lundberg, vd för Arvidsjaurs flygplats, funderar dessutom på hur den här skatten ska betalas, och undrar hur den ska redovisas.
– Biljettpriserna kommer naturligtvis att gå upp från ett redan högt snittpris här i Arvidsjaur. Frågan är bara hur regeringen och Trafikverket tänker kring hur skatten ska redovisas. Ska det särredovisas på kvittot? I annat fall finns risk att flygbolagen smyghöjer priserna med lite extra.
Är du orolig för vilken effekt skatten kan få för Arvidsjaurs flygplats?
– Både och. Jag tror att biltestverksamheten redan är så etablerad här, så risken för att befintlig verksamhet ska lämna regionen är väl kanske att dra det lite långt. Men det är klart att det kommer göra skillnad i den totala prislappen för resandet för dessa bolag, samt att företag som funderar på att etablera sig kanske sneglar mot Finland där dessa avgifter inte finns.
Sofie Abrahamsson