För knappt två år sedan genomfördes en omorganisation som innebar att Norsjölägenheter tog över all kommunal personal som arbetar med fastigheter, park och städ. Därefter har kommunen köpt tjänster av bolaget.
Förändringen ansågs nödvändig för att kommunen skulle leva upp till lagen om offentlig upphandling, LOU.
Men nu väljer Norsjölägenheter att säga upp avtalet. Enligt bolagets vd Sune Eriksson innehåller det för många oklarheter:
– Det är för otydligt vilka kostnader vi och de ansvarar för. En part måste ha ansvar för driften.
Avtalet löper ut vid utgången av 2017 och måste sägas upp minst ett år i förväg.
– Tanken är att få till ett nytt avtal där vi får ner driftkostnaderna, säger Sune Eriksson.
Hur påverkas personalen av det här?
– Förhoppningsvis inte alls. Jag hoppas att vi kan fortsätta som nu, men med ett avtal som är mer komplett än det vi har idag.
Det är för otydligt vilka kostnader vi och de ansvarar för. En part måste ha ansvar för driften.