Västerbottens läns landsting har sedan 1995 bedrivit ambulanshelikoptertrafik på helikopterflygplatsen vid Norrlands universitetssjukhus med ca 400 landningar per år. Den nuvarande helikopterplattan är placerad på byggnaden 2B, där akutmottagning och intensivvårdsavdelning ligger. Dock innebär den nuvarande placeringen (bredvid en större byggnad) viss turbulens och ibland även svårigheter att landa på helikopterplattan. Plattans läge har även orsakat höga bullernivåer i området då läget begränsar vilka inflygningsrutter helikoptrarna kan ta när de ska flyga till sjukhuset.
– Det största problemet är att dagens låga placering gör det är svårt att utveckla fastigheterna på sjukhusområdet så som landstinget vill. Det planeras för nya våningsplan på vissa byggnader samtidigt som vi även ska bygga helt nya byggnader, t.ex. psykiatrihuset. Det går helt enkelt inte att montera och manövrera de stora byggnadskranar som krävs samtidigt som vi ska bedriva flygtrafik på ett säkert sätt, säger Lukas Bergner, byggprojektledare för helikopterplattan, i ett pressmeddelande.
Den nya helikopterplattan väger drygt 60 ton, är 23 meter i diameter och klarar en tyngd på 12 ton. Den gamla plattan klarar en tyngd på 10 ton. Den extra kapaciteten gör det möjligt för Sjöräddningen och Försvarsmaktens största helikoptrar att landa vid behov.
Den nya helikopterplattan beräknas vara färdig under 2018 och när den har kommit i drift ska den gamla på byggnad 2B rivas.
– Då kan vi dessutom bygga på fler våningsplan på det huset vid behov, säger Lukas Bergner.