På fredagsmorgonen var Eric Johansson, marknadschef för Valuteci Skellefteå, inbjuden att på ett frukostmöte berätta som sitt företags marknadsföring. Arrangör för mötet var Stiftsgården och Marknadsföreningen.
Han berättar om den bild som många av deras kunder, främst sågverk, har av Valutec. I Skandinavien är det nämligen bara Valutec som gäller. Det finns ingen konkurrent. Vilket gör att man inte velat vara särskilt aggressiv i sin marknadsföring.
Däremot vågar de sticka ut när de som nu försöker ta sig in på den tyska och österrikiska marknaden. De lokaliserade de 50 största sågverken i området och skickade dem en exklusiv portmonnä i älgskinn – med en information om att i den kunde de stoppa alla pengar som de tjänade på att välja Valutecs virkestorkar.
– Något sådant skulle vi aldrig göra i Sverige, säger Eric Johansson och ler.
Han medger att det var ett vågat steg. Men det verkar ha gett bra effekt.
– De som velat träffa oss har varit positiva till det.
Av de 50 utskicken har ungefär 15 velat träffa dem.
– Fast vi har inte hunnit följa upp mer än 25 än, säger Eric Johansson.
Läs mer i lördagens papperstidning om hur de löser marknadsföringen hemma i Skandinavien.