Kartläggning: Så ser vardagen ut efter nedläggningen av öron- näsa- halsmottagningen

Det är drygt år sedan öron-, näsa- halsmottagningen i Skellefteå lades ner. Nu har Skellefteuppropet genom en enkät undersökt vad beslutet inneburit för berörda patienter. – Landstinget har säkert gjort en besparing, men kostnaderna har ju förts över till andra samhällsdelar, säger Mikael Karlsson, sekreterare i föreningen Skellefteuppropet.

Not Found2017-06-15 17:28

Bakgrunden till beslutet att lägga ner mottagningen var att landstinget skulle minska sina kostnader, bland annat för stafettläkare.

Enligt Mikael Karlsson var det därför Skellefteuppropet, i den kartläggning Norran tidigare skrivit om, valde att ställa frågor som de kunde få ut något konkret av; för att kunna räkna på just kostnader.

– Det hade så klart varit önskvärt att göra en riktigt djupgående enkät om exempelvis tryggheten, men de resurserna har vi inte. Istället fick vi fokusera på samhällets förluster i exempelvis förlorad inkomst och utsläpp i samband med transport, säger han.

Frågorna som Skellefteuppropets enkät innehöll; antal resor, antal dagars frånvaro från arbete/studier och val av transport till Norrlands universitetssjukhus, publicerades på föreningens facebooksida i hopp om att nå så många som möjligt av de drygt 570 patienterna i Skellefteå kommun.

Totalt svarade 74 patienter på frågorna. Men flera av dem vittnade enligt Mikael Karlsson på eget initiativ i sina mejlsvar också om att de ibland avstår från vård, eller själva utför kontroller i hemmet, för att inte behöva åka till Umeå.

– Ofta är det en fråga om barn, och ett ingrepp som föräldern vet kommer ta drygt 10 minuter, men som tar en hel dag eftersom de måste till Umeå. De ger en bild av en stor otrygghet, säger han.

Nu tänker Skellefteuppropet basera en skrivelse till landstingspolitikerna på sin undersökning.

– Förhoppningen är ju att de även ska se bortom pengarna. Se till tryggheten, öppna i Skellefteå igen, säger Mikael Karlsson.

Vad utläser du från de svar ni fått?

– Det har inte tagits rätt beslut sett till samhällskostnad. Landstinget kanske har sparat, men de kostnaderna har istället drabbat patienterna, samhället och företagare i produktionsbortfall, säger Mikael Karlsson.

Stort intresse när öra-näsa-hals-flytt från Skellefteå ska kartläggas: “Har bara exploderat””Det finns en ambition att komma tillbaka”

Frågorna Skellefteuppropet ställde var följande:

1. Hur många gånger har Ni tvingats besöka Umeå sedan neddragningen i Skellefteå?

2. Hur många arbetsdagar/dagar från studier har Ni tvingats vara lediga för dessa besök?

3. Åkte Ni bil, buss eller taxi/sambulans till dessa besök.

Svaren från de 74 patienterna/anhöriga:

1. 167 besök till Umeå. 2,26 besök i snitt per patient

2. 165 lediga dagar från arbete. Ett snitt på 2,23 lediga arbetsdagar per patient.

3. Resor tur/retur: 125 bil, 35 med buss, 7 med Taxi/Sambulans.

Utifrån dessa siffror skriver Skellefteuppropet följande i sin kalkyl:

”De bilresor dessa 74 patienter/anhöriga gjort under året uppgår till *33.975 km.

Dessa bilresor har under året släppt ut *7830 kg koldioxid.

Landstinget har betalat ut motsvarande *21.475 kr i reseersättning och egenavgiften på 100 kr per bilresa har kostat de 74 patienterna *12.500 kr.

Medianinkomsten inom Skellefteå Kommun är *261.324 kr/år. Delat med 365 dagar ger det en genomsnittlig dagslön på 716 kr. De 74 personer som svarat har tillsammans varit lediga från arbetet i 165 dagar. 165 dagar X 716 kr = 139.615 kr vilket då motsvarar den totala kostnaden för patienten och samhället i bortfallen arbetsinkomst.

Räknar vi enbart på resor och inkomstbortfall för dessa 74 patienter så uppgår kostnaden till minst 200.000 kr.

I kalkylen finns då inte buss och taxiresor inräknat, inte heller kostnaden för produktionsbortfall för Skellefteås företagare”.

Källor:

* Avståndet beräknat mellan Skellefteå Centrum och NUS i Umeå, 271,8 km

* Uppgifter om reseersättning hämtad på VLL hemsida

* Antal kilo koldioxid beräknad på sidan utsläppsrätt.se. Kalkylen beräknad på en medelstor bil, Volvo V70 bensindriven.

* Medianinkomsten i Skellefteå hämtad från ekonomifakta.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!