Nästan 2 miljoner människor i Sverige lever med en funktionsnedsättning. Under rubriken ”Tjäna på att vara tillgänglig!” hölls en konferensdag om hur besökningsnäringen kan bli bättre på att bemöta målgruppen.
”Finns stor potential”
– Här finns en enorm potential. Vi tänkte, kanske kan Skellefteå inte bara bli bättre, utan bäst? Syftet med dagen är att erbjuda tips kring hur det kan gå till, säger Christina Nyberg, tillgänglighetsrådgivare vid kommunen.
Bland föreläsarna fanns bland annat Tommy Hagström från Funka Nu.
– När man diskuterar tillgänglighet landar man ofta i kostnadsdiskussioner, men det behöver inte vara dyrt. Det handlar mycket om att arbeta med attityder, säger han.
”En affärsfråga”
Magnus Berglund, Scandic Hotells tillgänglighetsambassadör berättade om hur hotellkedjan arbetar med tillgänglighet. Han underströk att det inte handlar om ”vänlighet” utan om att se alla som potentiella gäster. Och han förklarade vad man förlorar, om man inte gör det:
– Det händer att 300 konferensdeltagare tackar nej till ett hotell för att det inte är tillräckligt tillgängligt. Trots att det bara är en av deltagarna som har en funktionsnedsättning, säger han.
Från besöksnäringen deltog bland annat representanter från Folkparken i Skellefteå, Medlefors och Byske Havsbad.