Solen skiner på lördagsmorgonen och det har strömmat in hundratals besökare till Brukkyrkans område i Ursviken. För tjugonde året i rad är det dags för den populära familje-festivalen Joypeak och precis som föregående år har intresset hos besökarna varit stort.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }
– Det är en jättehärlig stämning här och det är ett perfekt tillfälle för barnen att springa av sig i hoppborgarna, säger Jonas Mustonen som besöker festivalen för tredje året i rad tillsammans med familjen.
Drogfritt
Joypeak drivs ideellt av fyra kyrkor i Ursviken och Skelleftehamn och har hjälp av flertalet företag från trakten. När festivalen startade 1997 var tanken att skapa drogfri festival för ungdomar som gick ut skolan. Från början bestod festivalen bara av scenframträdanden och få kringliggande arrangemang. Men under årens lopp har evenemanget hittat sin karaktär och riktat in sig mer på familjer. Arrangörerna vill att Joypeak ska vara en plats för glädje.
– Det roligaste med att driva Joypeak är att se glädjen och tacksamheten hos besökarna, säger Ivansson
Svårt att locka unga
Genom åren har Joypeak främst varit populärt bland barnfamiljer och arrangörerna har haft problem med att locka ungdomar att delta i aktiviteterna.
– Vi vet inte riktigt varför det har varit svårt, kanske tonåringar är mer intresserade av saker som vi inte har i vårt utbud, kanske någon speciell musik, säger Ivansson.
Oklar framtid
Trots festivalens popularitet är det osäkert ifall den kommer att fortsätta i framtiden. Den nuvarande ledningsgruppen börjar känna sig klara med projektet och Lillemor Ivansson är inte säker på att en ny och yngre generation kommer att ta på sig rollen som arrangörer.
– Vi i den nuvarande ledningsgruppen slutar med flaggan i topp i och med det här tjugoårsjubileumet. Jag tror att det här kan vara sista året, i alla fall i den här tappningen. Jag har svårt att tro att det blir ett Joypeak 2018 men det kanske kan växa fram ett nytt behov i framtiden. Allt beror om den yngre generationen vill, säger hon.