Johann Sebastian Bach: Matthäus-Passion

Werner Güra, tenor, Johannes Weisser, m fl (Harmonia Mundi (Naxos))

Foto: Foto: Emilie Sjölund

Not Found2014-02-19 07:56

KLASSISKT. För kärleken till Bach och Guds ära, konstaterar den flamländske dirigenten René Jacobs i texthäftet till sin nya inspelning av Bachs Matteuspassion. Jacobs gillar att sätta sin egen prägel på inspelningarna. Ibland blir det sisådär, ibland överjordiskt, som här. Hur det lät på Bachs tid är omöjligt att veta, men Jacobs menar att Bach måste ha haft en tanke bakom att komponera för två ensembler, han tror att de placerades ut på olika platser i Thomaskyrkan i Leipzig, där verket uruppfördes 1729. Det är det första man lägger märke till, den annorlunda ljudbilden. Det andra är hur han dragit ner på tempot i köravsnitten för att öka det i recitativ och soloavsnitt. Ett exempel: den inledande kören ”Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen är 8.31 hos Jacobs, 6.46 hos Nikolaus Harnoncourt, altarian ”Buß und Reu” är 4.03 hos Jacobs, 4.47 hos Harnoncourt. Man kan hålla på att jämföra in absurdum, men egentligen räcker det med att säga att det ger en oerhörd spänning i växlingen mellan dramatik och reflektion. Det här är en Matteuspassion som stundtals får mig att tappa andan.

MIKAEL BENGTSSON

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om