Strax innan klockan 00.30 fick Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral in ett larm från flygledningen i norska Bodö.
Flygledningen hade uppfattat ett mayday-anrop från ett svenskregistrerat flygplan med två personer ombord. Mayday-anropet ska ha gjorts när flygplanet var mellan sjön Akkajaure och norska gränsen över de svenska Lapplandsfjällen. Planet var på väg från Oslo till Tromsö.
– Radaruppgifterna pekar på att planet befunnit sig någonstans mellan sjön Akkajaure och norska gränsen, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid Sjöfartsverket, till Norrbottens-Kuriren.
Uppdatering:Strax efter klockan 03 anträffades flygplanets haveriplats av ett norskt F16-plan. Flygplanet hade störtat nordväst om Akkajaure, cirka en mil från norska gränsen.
– Vi har konstaterat en haveriplats och nu ska fjällräddningen ta sig fram till platsen, säger Daniel Lindblad.
De två personerna som ska ha befunnit sig på planet ska inte vara norska eller svenska medborgare, utan de ska vara hemmahörande i ett annat europeiskt land.
Två ambulanshelikoptrar och två räddningshelikoptrar från Sverige och Norge deltog i räddningsaktionen. Vid 04-tiden avslutade Sjöfartsverket sin insats och lämnade över arbetet till polisen i Norrbotten och fjällräddningen.
Enda sättet att ta sig till platsen är med skoter eller helikopter. Enligt uppgift till Expressen så har sökvädret varit gott även omdet varit kallt i området.
Uppdatering:Enligt uppgifter till Expressenska det handla om ett plan som fraktar post. Vid 06.20 sade Daniel Lindblad följande till Expressen:
– Det vi vet är att haveriplatsen … det var ett rejält haveri. Utsikterna för att hitta de två ombord vid liv är väldigt, väldigt, begränsade.
Vrakdelarna ska inte vara utspridda över ett större område utan ligga ganska centrerat.
Personerna på planet ska inte haft möjlighet att kunna rädda sig genom att hoppa fallskärm
Enligt Expressen är det saknade planet ett Candair CJR 200 och det är ett relativt stort plan med en längd på nästan 27 meter. Om det hade varit utrustat för passagerartrafik så skulle det troligen ta 44-50 passagerare och ha en besättning på tre-fyra personer bestående av två piloter och en till två personer i kabinen.
Uppdatering 7.20:Av det postflygplan som har störtat vid den norska gränsen återstår bara fragment.
– Det är en väldigt tydlig nedslagsplats. Totaldiametern är cirka 50 meter och det är inga stora delar utan bara små fragment kvar av flygplanet, säger Daniel Lindblad, pressansvarig vid svenska Sjöfartsverket, till TT.
Uppdatering 7.30:Poliskällor säger följande till SVT Norrbotten:
– Det finns inga tecken på att maskinen har kanat längs backen. Det verkar som att den har gått rakt ner i backen och kraschat, säger en poliskälla till SVT Nyheter Norrbotten.
Uppdatering 7.36:Polisen förbereder sig för att ta sig fram till den plats där postflygplanet har störtat. Nedslagsplatsen ligger otillgängligt i närheten av den norska gränsen.
– Vi förbereder oss för att ta oss till platsen. Det är fjällterräng och 30 grader kallt så det kommer ta ett tag innan vi är på plats, säger Maria Jakobsson, kommunikatör vid polisen i Norrbotten, till TT.
Polisen kommer antagligen att använda en helikopter och utgå från Gällivare.
Uppdatering 8.15:Aftonbladethar varit i kontakt med bolaget som fyger planet, West Atlantic, med huvudsäte i Göteborg.
– Nu arbetar vårt team med myndigheter och har upprättat ett kriscenter med bas i Göteborg. Information om incidenten har gått ut till våra anställda. Det här är första gången som vi har varit med om en sådan här olycka och vi frigör de resurser som krävs för att hantera det inträffade, säger Russell Ladkin, talesperson till Aftonbladet.
Enligt Sjöfartsverket kommer företaget att hålla en presskonferens under fredagen.
Adrian Cederqvist/Norrbottens-Kuriren